Khamis, November 02, 2006

MARA: SKIM PEMBIAYAAN UNTUK USAHAWAN TANI SATU PELUANG YANG TIDAK BOLEH DILEPASKAN!



Kebetulan pada hari ini saya sempat berkunjung ke pejabat MARA Negeri Kelantan. Berberapa input baru dan pelbagai kemudahan yang disediakan untuk Bumiputra.

Berberapa topik diperbincangkan dengan Hj Muhamad b. Abdullah, Ketua Penolong Pengarah MARA Kelantan. Antaranya topik perbincangan kami berkisar dalam aspek membuat pinjaman, menyertai kursus-kursus kemahiran (dalam pelbagai aspek - pengurusan, kewangan, teknikal, perladangan, penternakan, pemakanan, perkilangan, francais, dll) yang disediakan dan pelbagai kemudahan lain yang boleh dipohon dari MARA.

Alhamdulillah berdasarkan input dan perkongsian pengalaman yang diberikan, kami telah mendapat idea baru bagi menjana projek yang akan dilaksanakan nanti. Berberapa perkara yang saya hendak kongsi dengan sahabat-sahabat, antaranya tentang cara hendak membuat pinjaman dan peluang yang ada seperti yang terdapat dibawah.

Sebenarnya banyak peluang dan cara bagi usahawan muda (terutama yang baru grad dan masih tercari-cari kerja@tanam anggur) yang ingin menceburi diri dalam bidang keusahawanan ini. Pelbagain insentif, kemudahan, dana dan sebagainya ada disediakan. Tapi apa yang berlaku, semua itu hanya 'terkumpul' tanpa di'sentuh' oleh usahawan-usahawan Melayu kita. Metaliti Melayu/kita biasanya meletakkan 'halangan 'terlebih dahulu sebelum melakukan sesuatu pekerjaan dsbnya. Maka dengan sebab itulah daya saing kita makin hari makin lemah dan penguasaan ekonomi kita makin rendah.

Kesimpulannya yang saya nak bagitau, jadikan bidang keusahawanan ini bukan bidang terjun... sebaliknya jadikanlah ia sebagai sumber alternatif untuk menjana kekayaan & kebahagian hidup. Pada masa yang sama turut mengejar kejayaan di Akhirat kelak. Semoga segala usaha dan kerja kita semua didasari hanya untuk mendapat MardhatilLah.

Wassalam.

Untuk Pengusaha Sektor Pertanian/Penternakan yang berisiko rendah dengan tempoh tuaian yang sederhana panjang.

Projek-projek yang boleh dibiayai oleh MARA dikhususkan kepada pembangunan tanah terbiar meliputi usahawan tani yang menceburi bidang pertanian secara komersial seperti berikut :_

a. Pertanian :

Tanaman kontang (cash crop) seperti jagung dan sebagainya.

b. Perikanan :

Membuka kolam ikan/udang, ternakan ikan/udang dlam sangkar

c. Penternakan :

Menternak lembu, kambing, ayam, itik, burung puyuh, burung unta dan sebagainya.

d. Tanaman Hiasan (Florikultur) :

Tanaman bunga-bungaan, tanaman hiasan dan benih pokok.

Pembiayaan yang disediakan meliputi :-

a) Modal untuk pembersihan/penyelenggaraan ladang

b) Penyediaan kolam/sangkar ikan.

c) Penyediaan untuk membina/senggaraan kawasan/tempat penternakan

d) Benih/baka dan sebaginya

e) Peralatan/jentera

f) Modal Pusingan



Kumpulan Sasar :

a) Golongan petani di kawasan luar bandar yang mempunyai tapak sendiri/sewa. Keutamaan

diberikan untuk pembangunan tanah terbiar.

b) Keutamaan diberikan kepada usahawan tani yang berpengalaman dalam mengusahakan

ladang, kolam, pertanian dan penternakan secara kecil-kecilan dan bercadang untuk

membesarkan usaha-usaha taninya secara komersial.

c) Graduan dari institusi pengajian tinggi contohnya graduan diploma/ijazah dalam bidang

pertanian yang bercadang untuk melibatkan diri dalam perniagaan.



Had Pembiayaan

• 90 % daripada kos projek atau maksimum RM250,000.

Tempoh Bayar Balik

• Tidak lebih 5 tahun atau 4 pusingan tuaian yang mana lebih dahulu.

Jaminan (Penjamin) atau

• Bagi Pembiayaan RM 30,000 dan kebawah, Penjamin dikecualikan.

• Manakala bagi Pembiayaan RM 30,001-RM250,000, memerlukan minimum 2 orang penjamin.

• Pendapatan Seorang Penjamin Tidak Kurang Daripada RM500

• Gabungan Pendapatan 3% daripada Jumlah Permohonan

atau Cagaran (cagaran tanah)

• Bagi Pembiayaan RM30,000 dan ke bawah, Cagaran Tanah dikecualikan

• Bagi Pembiayaan RM30,001- RM250,000, Mengemukakan Cagaran Tanah dengan Nilai Paksa tidak kurang 20 % daripada jumlah Pembiayaan

• Tanah boleh milik sendiri atau milik ahli keluarga/ kawan

Kadar Keuntungan

5 %

Artikel Terkait

13 ulasan

Tanpa Nama delete 10/27/2009

sy juga ingin mencuba...sedang mengusaha ternakan ayam secara kecilan (tanah sewa/keluarga)...tp kurang arif utk memohon skim ini...boleh tunjuk ajar?

salahuddin,jerteh,019-5383255.

Tanpa Nama delete 10/27/2009

saloh taip no tel 014-5383255

saya ingin kembali semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yang dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti muhammad dari klang di malaysia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan menjadi sangat kasar bagi saya dan keluarganya dan saya telah cuba untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian Annisa berkarya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Rossa dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang ibu Rossa dan betapa benarnya pinjaman dari ibu Rossa dan dia memberitahu saya memang benar dan saya menghubungi Ibu Rossa dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya menyemak akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya telah bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberi keterangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan ini medium untuk memberi nasihat kepada semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi ibu Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan anda boleh juga menghubungi saya melalui e-mel saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk maklumat dan juga kawan saya Annisa Barkarya melalui e-melnya: annisaberkarya@gmail.com

Adakah anda sedang mencari pinjaman? Anda mempunyai tempat yang betul untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Kewangan Global terhad memberi pinjaman kepada syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 2%. Sila hubungi kami melalui e-mel hari ini melalui
EMAIL: info@myglobalfinancefund.com
LAMAN WEB: www.eglobalfinance.com

Halo semuanya
Damai sejahtera bagimu, aku adalah MRS GRACE MORGAN.
Saya seorang muslim
Saya ingin menginformasikan tentang penawaran kami,
Kami menawarkan semua jenis pinjaman dalam mata uang yang berbeda,
Jadi mohon kita bersumpah demi ALLAH,
Jangan pernah menipu siapa pun dari Uang mereka,
Jika Anda telah ditolak oleh bank dan ditipu oleh penipu,
Inilah perusahaan yang tepat yang akan membantu Anda mendapatkan semua uang Anda,
Kami juga memiliki orang-orang yang mendapat banyak keuntungan dari perusahaan.
Silahkan hubungi Mrs Maureen via Maureenwiwik@gmail.com,
Dia akan menceritakan bagaimana kita meminjamkan dia 1 miliar Rupiah dalam waktu kurang dari 48 jam.
Kami menawarkan pinjaman dengan bunga sebesar 1-5%.
Kami di sini untuk membuat masalah Anda sesuatu dari masa lalu !!
Silahkan email kami sekaligus, kami menjamin perawatan segera
Dalam waktu 48 jam.
Kami menawarkan jumlah pinjaman EUR 2000-900000 dan Payment Term
(1-30 tahun) untuk pembayaran kembali.
Hubungi: Gracemorganloancompany@gmail.com atau BMM = D8E91A28

KABAR BAIK

Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

Nama saya Zara, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 400 juta rupiah (Rp400.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

Anda juga bisa menghubungi saya: (Zaradam@yahoo.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

assalamualaikum...sy ingin mencuba membuat pinjaman untuk ternakan ayam secara kecil2lan...sy pun kurang arif utk memohom skim ini...bole bagi tunjuk ajar?

Salam dari 24 JAMINAN!

24HOURSFINANCE adalah perusahaan pinjaman yang datang untuk tinggal dan memenuhi impian mereka yang mencari perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan.
Apakah Anda mencari perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan? Sudahkah Anda menghubungi pemberi pinjaman palsu sebelumnya? Pencarian Anda berakhir karena di sini di 24HOURSFINANCE, perjuangan keuangan Anda telah berakhir dan perusahaan kami ada di sini dan berkomitmen dalam membangun pengusaha dan pengusaha yang hebat dengan ide bisnis tetapi tidak ada modal untuk memulai.
Staf perusahaan kami berkomitmen dan siap untuk hadir untuk Anda dan juga menyarankan Anda jika Anda membutuhkan bisnis terbaik untuk diinvestasikan dan bagaimana cara melakukannya.

Layanan Kami Termasuk;

1: Pinjaman bisnis
2: Pinjaman pribadi
3: Pinjaman hipotek
4: Pinjaman investasi
5: Pinjaman pendidikan
Dan masih banyak lagi.

Jadi, jika Anda membutuhkan perusahaan pinjaman yang dapat Anda percayai untuk meminjamkan Anda, Anda dapat menghubungi kami melalui situs web perusahaan kami melalui: 24hoursfinance.org
Anda juga dapat menghubungi kami melalui: sarahward502@gmail.com atau melalui: loan@24hoursfinance.org
Hubungi kami hari ini dengan saluran layanan pelanggan kami: +1 (929) 251-1654

Anda akan mendapatkan lebih banyak informasi tentang perusahaan kami dari situs web kami dan Anda dapat memilih dari kategori pinjaman yang kami tawarkan. Selamatkan diri Anda dari tangan pemberi pinjaman palsu dan mengajukan pinjaman dari kami hari ini dan biarkan impian bisnis itu menjadi kenyataan.
Kami berharap dapat menangani bisnis dengan Anda.

Hari yang baik,
Nama saya Marcu Dorlca, saya berasal dari Romania. Saya ingin memberi keterangan mengenai peminjam yang baik yang menunjukkan saya cahaya selepas dia ditipu oleh dua peminjam antarabangsa yang berlainan di Internet, semuanya berjanji untuk memberi saya pinjaman selepas mereka membuat saya membayar banyak cukai dan mereka tidak memberi saya apa-apa dan tidak mempunyai sebarang keputusan yang positif. Saya telah kehilangan wang yang saya hasilkan dan jumlah itu (3,000 euro). Suatu hari saya melayari internet yang kelihatan keliru dan frustrasi, maka saya mendapat kesaksian dari seorang wanita yang juga ditipu dan akhirnya terikat dengan kredit yang sah dan boleh dipercayai Puan Alicia Radu (aliciaradu260@gmail.com) di mana dia akhirnya mengambil pinjaman, jadi saya memutuskan untuk menghubungi syarikat pinjaman yang sama dan kemudian saya memberitahu mereka tentang bagaimana saya telah dirompak oleh dua pemiutang yang berbeza yang tidak Lebih daripada memberi saya lebih banyak kesakitan. Saya menerangkan kepada mereka melalui e-mel. Mereka memberitahu saya untuk berhenti menangis kerana saya akan mengambil pinjaman saya dari syarikat mereka dan juga membuat pilihan yang tepat dengan menghubungi mereka. Saya telah menyelesaikan borang pinjaman dan saya telah melakukan semua yang saya telah diminta dan saya telah diberi pinjaman sebanyak 25,000.00 € oleh syarikat besar ini. Di sini saya gembira dengan keluarga saya hari ini kerana ibu Alicia Radu memberi saya pinjaman, maka saya bersumpah kepada diri saya sendiri bahawa saya akan terus memberi keterangan di internet tentang bagaimana saya menerima pinjaman saya. Saya fikir orang lain juga menjadi saksi dan pemiutang yang sama. Adakah anda memerlukan pinjaman kecemasan? Mohon dan cepat hubungi ibu dengan e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (marcudorlca750@gmail.com)

nama saya Sri Purwati dari Indonesia. Saya ingin berterima kasih kepada ibu Yodika Roni yang membantu saya mendapatkan pinjaman. selama tiga bulan, saya telah mencari pinjaman untuk melunasi utang, semua orang yang saya temui ditipu dan mengambil uang saya sampai akhirnya saya melihat kisah Ibu Yodika Roni dan alamat situs web perusahaan yang ia bagikan. Perusahaan dapat memberi saya pinjaman sebesar Rp80 , 000.000 yang saya ajukan. perusahaan juga dapat membantu Anda. karena perusahaan juga telah membantu beberapa rekan saya yang lain. jika Anda memerlukan bantuan keuangan, silakan hubungi perusahaan 24HOURS FINANCE melalui email: 24hoursfinance.org@gmail.com
alamat websit perusahaan: www24hoursfinance.org
Whatsapp perusahaan: +1 (929) 251-1654.
Perusahaan tidak tahu bahwa saya melakukan ini dengan menyebarkan niat baik perusahaan kepada saya, tetapi saya merasa saya harus berbagi ini dengan Anda semua untuk membebaskan diri dari penipu, harap berhati-hati terhadap peniru dan hubungi perusahaan pinjaman yang tepat. di bawah ini adalah kata-kata dorongannya kepada mereka yang mencari pemberi pinjaman swasta yang jujur ​​dan jujur.
"Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk melunasi kredit dan utang? Apakah Anda perlu membiayai untuk mendirikan bisnis Anda sendiri? Apakah Anda perlu pinjaman untuk melaksanakan proyek-proyek besar? Apakah Anda memerlukan pinjaman kuliah? Apakah Anda memerlukan dana untuk berbagai tujuan lain? Berikut adalah email saya: srip2041@gmail.com Email Ibu Yodika Roni: yodikaroni@gmail.com
Terima kasih sudah membaca dan semoga berhasil

Hello semua,
Nama saya Ahmad Asnul Brunei, saya menghubungi Firma Pinjaman Osman untuk pinjaman perniagaan berjumlah $ 250,000. Kemudian, saya diberitahu tentang langkah meluluskan jumlah pinjaman saya yang diminta, setelah mengambil risiko lagi kerana saya sangat terdesak untuk menubuhkan sebuah perniagaan kepada kejutan saya yang paling besar, jumlah pinjaman telah dikreditkan ke akaun bank saya dalam 24 jam perbankan tanpa apa-apa tekanan mendapatkan pinjaman saya. Saya terkejut kerana saya pertama kali jatuh mangsa penipuan! Jika anda berminat untuk mendapatkan sebarang jumlah pinjaman & anda berada di mana-mana negara, saya akan menasihatkan anda boleh menghubungi Firma Pinjaman Osman melalui e-mel osmanloanserves@gmail.com

BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
Nama pertama......
Nama tengah.....
2) Jantina: .........
3) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: .........
4) Tempoh Pinjaman: .........
5) Negara: .........
6) Alamat Rumah: .........
7) Nombor Mudah Alih: .........
8) Alamat e-mel ..........
9) Pendapatan Bulanan: .....................
10) Pekerjaan: ...........................
11) Tapak yang anda buat di sini tentang kami .....................
Terima kasih dan salam mesra.
Derek E-mel osmanloanserves@gmail.com

Hello semua,
Nama saya Ahmad Asnul Brunei, saya menghubungi Firma Pinjaman Osman untuk pinjaman perniagaan berjumlah $ 250,000. Kemudian, saya diberitahu tentang langkah meluluskan jumlah pinjaman saya yang diminta, setelah mengambil risiko lagi kerana saya sangat terdesak untuk menubuhkan sebuah perniagaan kepada kejutan saya yang paling besar, jumlah pinjaman telah dikreditkan ke akaun bank saya dalam 24 jam perbankan tanpa apa-apa tekanan mendapatkan pinjaman saya. Saya terkejut kerana saya pertama kali jatuh mangsa penipuan! Jika anda berminat untuk mendapatkan sebarang jumlah pinjaman & anda berada di mana-mana negara, saya akan menasihatkan anda boleh menghubungi Firma Pinjaman Osman melalui e-mel osmanloanserves@gmail.com

BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
Nama pertama......
Nama tengah.....
2) Jantina: .........
3) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: .........
4) Tempoh Pinjaman: .........
5) Negara: .........
6) Alamat Rumah: .........
7) Nombor Mudah Alih: .........
8) Alamat e-mel ..........
9) Pendapatan Bulanan: .....................
10) Pekerjaan: ...........................
11) Tapak yang anda buat di sini tentang kami .....................
Terima kasih dan salam mesra.
Derek E-mel osmanloanserves@gmail.com

Tanpa Nama delete 11/20/2018

Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang CREDIT UNION DAYA LESTARI di salah satu blog saya menghubungi CREDIT UNION DAYA LESTARI konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun ini tahun dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email:::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
dia BBM INVITE:{D8980E0B}
Calls Only ::{+12542276869}
WhatsApp Only::{+33753893351}