Selasa, Januari 30, 2007

Bangsal Kambing Yang Sesuai Untuk Pengeluar Baja Organik

Cth: Gambar kandang kambing yang sesuai untuk memudahkan pengambilan najis kambing(lihat lantai)

Menyentuh mengenai pembinaan lantai kandang, terutama bagi pengusaha yang berminat ingin menjual baja organik hasil daripada najis kambing. Adalah digalakan agar bahagian bawah kadang biar bersimen, curam, berlongkang dan tinggi antara lantai simen dan lantai kandang lebih dari 6 kaki bagi memudahkan proses pembersihan dan pemungutan tinja untuk dijadikan baja organik. Ia dapat menjimatkan masa dan lebih efisyen.

Potensi baja organik cukup besar terutama sekali apabila kesedaran rakyat Malaysia semakin meningkat dalam aspek pemakanan organik dan pasaran luar negara.

Kebetulan kelmarin saya sempat berjumpa dengan bakal pengusaha buah dragon fruit @ pithaya di Kelantan dengan keluasan tanaman sebanyak 6 ekar. Beliau dengan jelas menyatakan bahawa baja organik adalah sumber penting dan utama dalam pengeluaran dragon fruit yang bermutu tinggi dan permintaannya terhadap pasaran luar negara cukup tinggi terhadap buah organik.


Apa lagi.. terus saya offer diri untuk jadi pembekal baja organik kepada beliau, tapi rupanya beliau dah dapat pembekal baja organik lain. takpa, masih banyak lagi pengusha buah dragon fruit di Kelantan, saya akan cari dan pasarkan kepada mereka.

Membantu pengusaha sambil menjana pendapatan sampingan.

p/s: harini nak g pejabat tanah, nak survey tanah, harganya dan lokasi yang strategik untuk pembinaan kandang kambing.

Artikel Terkait