Isnin, Jun 15, 2009

Terkini (Update)

Terkini di MyAgro-Vet kami telah menerima kunjungan delegasi dari Sarawak, iaitu dari syarikat DD PELITA CAPITAL SDN BHD dengan Pengarah MARDI Sarawak. Mereka bercadang untuk menanam Napier India IKN 091 diatas tanah seluas 15Ha sebagai percubaan sebelum menanam 50Ha selepas 1 pusingan.


Alhamdulillah hasil daripada kunjungan kali ini, semua wakil dari syarikat DD Pelita bersetuju untuk membeli benih Napier India IKN091.

Berikut adalah sedikit gambar-gambar yang ingin kami kongsikan bersama, disertakan juga gambar perbandingan antara Napier Taiwan dan Napier India KN091 (ditanam pada tarikh yang sama, tanah yang sama jenis, dan kadar pembajaan sama jenis kuantiti). Hasilnya anda boleh lihat sendiri di gambar (disebelah, sama2 berumur 45 hari - klik untuk besarkan saiz). Perbezaan ketara adalah dari aspek;

FIZIKAL ; -

i. Bilangan mata tunas sewaktu berumur 45 hari; -

- Napier India : 22 - 30 mata tunas
- Napier Taiwan : 4 - 5 mata tunas sahaja

ii. Hasil per Ha;-

- Napier India KN091 : 100 tan/ ha/ year
- Napier Taiwan: 20 tan/ ha year

iii. Daun Napier India IKN 91 lebih lebar dan lebih besar serta gelap.

ANALISIS :-

i. Napier India protein lebih 20% berbanding Napier Taiwan 12%

Bagi sesiapa yang berminat untuk membeli benih Napier India IKN091 bolehlah mengisi Borang Tempahan diruangan sebelah kanan atau Klik pada ruangan urusniaga. Terima kasih.

Disamping itu, akibat daripada kesan kemelesetan Ekonomi Malaysia (- 6%) dan dunia, syarikat kami akan melancarkan Kempen GO GREEN. Ia bertujuan bagi mengalakkan para penternak menanam rumput sebagai alternatif kepada makanan ternakan yang melambung tinggi saban hari dewasa ini, secara tidak langsung ia mampu mengurangkan beban para pengusaha untuk menampung kos operasi yang kian meningkat.

Antara pendekat yang kami akan ambil ialah;-

i. Memperkenalkan 6 jenis varieti rumput baru bagi memenuhi kehendak pelangan.

ii. Promosi harga 'durian runtuh' bagi jenis rumput biji Guinea, Ruzi, Atrtum & Paspalum Plicatulum untuk setiap pembelian 2kg ke atas, Harga yang ditawarkan ialah RM80/2kg termasuk kos penghantaran (sebelum ini RM96/2kg- jimat RM16)

iii. Khidmat nasihat dan konsultasi penanaman rumput kepada semua pembeli kami.

iv. Banyak lagi, akan ditambah secara berperingkat... :)

Dan dibawah ada berberapa keping gambar kambing2 kami yang sedia ada untuk dijual dengan harga yang paling kompetatif (Boer betina F1 & F2 hanya RM19.50/kg dan boer betina F4 dengan harga RM640/ekor)

Klik pada gambar untuk besarkan

Artikel Terkait