Selasa, Julai 07, 2009

Ladang Fertigasi MyAgro-Vet di Kuala Pilah N9

Ladang Fertigasi MyAgro-Vet seluas 3 ekar di Kuala Pilah, Negeri Sembilan. Diusahakan oleh ayah mertua saya, bekas Timbalan Pengarah RISDA, lulusan Ohio University. Memuatkan 3,000+ lebih pokok cili kulai bagi Fasa 1. Fasa 2, dijangkakan akan memulakan dengan 10,000 pokok. Dari aspek pemasaran kami pasarkan kepada pemborong-pemborong sekitar N9, Selangor dan Melaka.

Semaian anak benih
Persediaan polibeg
Pokok cili kulai mula membesar

Lebatnya...

Alhamdulillah, selepas 4 bulan inilah hasilnya... :)
Wah... panjangnyeeee... inilah hasil keberkatan usaha tanpa penat lelah selama ini.

Sekadar berkongsi cerita MyAgro-Vet. Nak copy kena minta izin dulu ya :)

FAKTA ANGKA & UNTUNG RUGI PROJEK FERTIGASI MYAGRO-VET:

Jumlah pokok ; 3,000+ pokok

Pekerja; 2 org - kerja kontrak selama 8 bulan

Keluasan tanah; 3 ekar

Pasaran; Selangor, Melaka & Negeri Sembilan

Mula projek; 1 April 2009

Tamat projek; Oktober 2009

Tempoh masa; 7 bulan

A. Modal

1. Kos per-unit RM5/pokok - termasuk polibeg, media penanaman, baja, benih dll: RM15,000

2. Jumlah pokok: 3000+

3. Upah buruh: RM1200/2 org x 8 bulan ;- RM9,600/8 bulan

Total kos: RM27,600

B. Keuntungan

Standard bagi pengeluaran hasil bagi setiap pokok Cili Kulai di Malaysia ialah 3kg/pokok, bermakna hasil yang akan diperolehi selama 3 bulan proses tuai ialah dalam 9,000kg/ 7 bulan. Maksimum boleh mencecah 5kg/pokok, iaitu 15,000kg/7 bulan. Purata pengeluaran ialah 12,000kg/ 7 bulan.

Harga pasaran minimum ialah RM4/kg - harga borong

Harga pasaran maksimum ialah RM7/kg - harga borong

Harga purata ialah:- RM5.50

Dengan mengandaikan berberapa indikator seperti diatas adalah digunakan, hasil hasil pendapatan yang diperolehi ialah;-

C. Pendapatan Purata (Jangkaan):

i. Pendapatan kasar

Hasil (kg) x Harga borong (RM)

12,000kg x RM5.50/kg = RM66,000/ 7 bulan @ RM9,428.57/bulan

ii. Pendapatan bersih

Hasil (RM) - Modal & Kos operasi

RM66,000/7 bulan - 27,600 = RM38,400/ 7 bulan @ RM5,485.71/ bulan - Pendapatan yang lebih tinggi dari gaji pegawai kerajaan N48 dan tidak terikat dengan waktu kerja dari 8pagi hingga 5 ptg stp hari.

D. Kesimpulan

Projek ini berdaya maju untuk dikomersilkan, dan untuk mendapat keuntungan yang lebih tinggi MyAgro-Vet akan menformulasikan sendiri baja khas untuk meningkatkan lagi pengeluaran hingga ke peringkat paling optimum (5kg/pokok/7 bulan) dan mencari rakan niaga yang sanggup membeli cili dengan harga yang kompetatif (lebih RM6/kg), dengan usaha ini insyaAllah ia akan membantu melonjakkan peningkatan produktiviti (15,000kg) dan hasil pendapatan (15,000 x RM6/kg = RM90,000/7 bulan @ RM62,400- bersih).

Dengan peningkatan hasil tersebut, kami bercadang untuk menambahkan lagi bilangan anak pokok dari 3,000 pokok kepada 10,000 pokok menjelang awal tahun 2010 nanti. Ia sebagai pelaburan masa depan kami untuk terus maju setapak demi setapat dalam industri ini.

Sesungguhnya projek pertanian boleh mendatangkan hasil yang lebih kepada sesiapa yang rajin berusaha dan tidak kenal erti putus asa. Allah SWT telah sebut dalam Al-Quran dan Nabi Muhammad SAW sendiri telah menyatakan, buktinya memang nyata dan jelas dinyatakan sejak 1400+ tahun sebelum ini lagi. Cuma diperingkat kita mahu buat atau tidak je :)

Berikut adalah berberapa petikan-petikan maksud ayat Al-Quran dan Hadis Nabi yang ingin saya kongsikan bersama, semoga ia memberi motivasi kepada diri saya sendiri dan sahabat-sahabat semua.

Firman Allah SWT yang bermaksud; ”Dan sesungguhnya Kami telah menetapkan kamu (dan memberi kuasa) di bumi, dan Kami jadikan untuk kamu padanya (berbagai-bagai jalan) penghidupan..” (Al-A'raf:10).


Dan firmanNya lagi yang bermaksud: “Dialah yang menjadikan bumi bagi kamu mudah digunakan, maka berjalanlah di merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah dan kepadaNya jualah dibangkitkan hidup semula” (Al-Mulk:15).


Islam memerintahkan umatnya mencari rezeki yang halal kerana pekerjaan itu adalah bagi memelihara maruah dan kehormatan manusia. Firman Allah SWT, maksudnya: “Wahai sekelian manusia, makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik...” (Al-Baqarah:168).


Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud; “Mencari kerja halal itu wajib atas setiap orang Islam”

Dalam hadith-hadith Rasulullah s.a.w. sangat ketara dorongan ke arah kemajuan ekonomi di sektor tersebut sebagai contohnya:


1. Di bidang pertanian.

Hadith bermaksud: “Tiadalah seseorang mukmin itu menyamai akan semaian akan menanam tanaman lalu dimakan oleh burung atau manusia melainkan ianya adalah menjadi sedekah(Riwayat Muslim).


2. Di bidang perusahaan.

Hadith bermaksud: “Sebaik-baik usaha ialah usaha seseorang pengusaha apabila ia bersifat jujur dan nasihat menasihati.” (Riwayat Ahmad).


3. Di bidang perniagaan.

Rasulullah s.a.w.juga menyatakan bahawa sembilan persepuluh daripada rezeki itu adalah pada perniagaan. (Riwayat At-Tirmizi dan Hakim).


Semoga dengan ilmu yang sedikit saya ada, saya dapat kongsikan dan membantu sahabat-sahabat semua dalam menceburi sektor ini. Dengan harapan ilmu di dada ini terus berkembang subur dan dapat membantu sahabat-sahabat semua.

Syam Ghaz mendoakan kejayaan sahabat-sahabat semua dalam memeriahkan lagi industri pertanian dan seterusnya menjadikan ia sebagai sektor utama dalam menyumbangkan kepada pertumbuhan ekonomi baru di Malaysia.

"Membangun Bersama Islam"

Syam Ghaz
Kelantan Serambi Mekah

p/s; kepada yang bekerja dari 8pagi - 5ptg, saya nasihatkan jgn berhenti kerja, buat projek ini secara part time. Bulan2 gaji dapat, site income pun dapat, hati senang, jiwa tenang... dan jgn lupa bersedekah & ingat Allah SWT.

Artikel Terkait

6 ulasan

mintak izin copy ^^

Tanpa Nama delete 4/29/2017

saya tgh mnuai cili kulai 461...
ada tempat nak dpasarkn tak..?
lokasi kebun JEMPOL N9...
kalo ada
wsap 0178797890
hp 0176263890