Isnin, Julai 27, 2009

Pisang Kultur Tisu Pertama 'Lahir' di Kelantan


Alhamdulillah, hasil penat lelah hampir setahun syarikat saya telah membuahkan hasil...

Pisang kultur tisu pertama telah berjaya 'dilahirkan' di Negeri Serambi Mekah, Kelantan. Kami merupakan perintis kepada teknologi ini di Kelantan, dan insyaAllah ia akan melengkapkan lagi hasrat kerajaan Negeri untuk menjadikan Kelantan Jelapang Makanan Negara 2015 nanti.

Melalui kerjasama erat dan permindahan teknologi dari Universiti Sains Malaysia dan Universiti Putra Malaysia. InsyaAllah kami mampu untuk menghasilkan baka-baka yang berkualiti tinggi dan mampu untuk memenuhi permintaan pasaran anak pokok pisang di Kelantan.

Buat masa sekarang, saya mengadakan pameran di Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Negeri Kelantan yang bermula dari 23 hingga 29 Julai 2009, di sekitar Stadium Sultan Muhammad Ke IV, Kota Bharu dengan tema BERTANI SATU IBADAH. Alhamdulillah feedback daripada agensi2 kerajaan terutamanya Jabatan Pertanian, MARDI, Lembaga Pertubuhan Peladang, KESEDAR, Lembaga Tembakau Negara dan usahawantani Kelantan betul2 mengalakkan.

Dengan kapasiti pengeluaran lebih 65,000 anak pokok per pusingan, InsyaAllah kami mampu untuk memenuhi pasaran tempatan.

Masa yang terdekat ini, sambil-sambil jaga booth. Saya sendiri sudah approach Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat Negeri Kelantan, FAMA dan Agro Bank. Tujuaannya adalah untuk kami mencipta peluang kerja niaga dan membantu masyarakat yang berminat dalam menjadi usahawantani berjaya nanti. InsyaAllah dengan jayanya kerjasama erat antara syarikat kami dan agensi2 penting di atas, kami merancang untuk membuka sebuah ladang pisang seluas 100 ekar di Negeri Kelantan, dimana kami sebagai pembekal anak pokok dan baja, PPLRNK sebagai pengusaha+tanah, FAMA selaku pemasar dan Agro Bank (Skim 3F) sebagai sumber duit.

InsyaAllah ia akan memberikan banyak peluang pekerjaan dan membantu syarikat kami untuk mencapai jualan pisang segar melebihi RM5.3 juta dalam masa 3 tahun nanti. - Sekarang tgh sediakan proposal detail untuk submit dan merge dgn mana2 syarikat yg berminat - salah satu minat saya adalah merge syarikat & ToT.

Berikut adalah sedikit gambar2 yang ingin dikongsikan bersama shbt2 ;)


Gambar kilang berstatus GMP, dijangkan sedia untuk digunakan awal Januari 2010 nanti.

Benih pisang kultur tisu dalam makmal

Kehijauan daun pisang mendamaikan mata

Anak-anak pokok pisang jelai berangan di Nuseri sedia untuk dijual

hehe... anak pisang isi dalam myvi? itulah saya... semua jadi, janji duit masuk & ianya HALAL :)

Halatuju seterusnya adalah......

i. Status Bio-Nexus
ii. Ladang Pisang Komersil
iii. Kilang Berstatus GMP sendiri
iv. Lembah Agro-Bioteknologi

Doakan saya dan sahabat2 juga berjaya, rezeki di tangan Allah SWT, sesiapa yang berusaha... insyaAllah ia akan memperolehinya. Dan ingatlah.... jadikan segala usaha/pekerjaan dsbnya adalah sebagai Satu Ibadah, kerana apa? agar setiap perkara yg kita semua buat akan mendapat 2 perkara iaitu: 1. Rezeki Dunia 2. Pahala di Akhirat. Cthnya: Bela kambing menjadi satu Ibadah apabila shbt2 cukup syarat2 berikut iaitu;-

i. Islam
ii. Niat kerja kerana Allah - mula2 nak turun rumah, niatkan kerja yg kita buat harini adalah kerana Allah SWT.
iii. Mengikut hukum syarak (Harus, Wajib, Halal, Makruh & Haram).
iv. dll --- yg penting ikut perkara yang Allah suruh da tinggalkan perkara yang Allah larang.

InsyaAllah jika shbt2 semua ikut apa yang saya kongsikan diatas... semua kerja yg shbt2 buat akan jadi Ibadah. Dan tidak perlu tunggu dah PENCEN (umur 58) baru nak buat Ibadah, kerana dah terlambat. Kenapa? Kerana dah hidup 58 tahun buat kerja2 tidak elok, bila dah pencen umur anda hanya berbaki 2 tahun shja (purata umur umat Nabi Muhammad SAW iailah 60 tahun shja, lebih adalah bonus). Sama2 fikir-fikirkan.

Jumpa lagi...

Wassalam.

BERTANI SATU IBADAH

Syam Ghaz
Usahawantani-Kelantan.

Artikel Terkait

7 ulasan

Tahniah! kami tumpang bangga, teruskan dgn istiqamah

salam,nak tny harga benih pisang ni brp sepokok?benih dok area mn ni?sy dok kat jeli kelantan..

salam ukhuwwah, ambo abuhaniff org mache jgk, la ni dok di bangi, ada niat nk tanam sawit dan pisat secara integrasi

Tanpa Nama delete 2/28/2011

tolong update tuan blog, saya pun nak tau kat mana nak beli benih pise nie..alamat? berapa sepohon?timo kasih banyok laa ado info beguno di blog nih..

Tanpa Nama delete 3/01/2011

xupdate ko boh

Tanpa Nama delete 4/21/2012

SYABAS CHE SHAM GHAZ...
update byk lg..hehehe..
hidayah praktikal

Tanpa Nama delete 5/29/2014

walaupun kekangan kerja yg tinggi....saya berjaya tanam baka ini 100 pohon.....insya Allah ianya berhasil