Rabu, Ogos 26, 2009

Projek RAMADHAN

Alhamdulillah harini dah sampai 100 ekor anak2 ayam kampung perintis untuk dijadikan bahan ujikaji bagi.

i. Dedak Ayam Herba
ii. Pengurusan Ternakan Sistem Sendiri & Praktikal
iii. Pengurusan Reban Efektif
iv. Pengurusan Penyakit dll

InsyaAllah, jika berjaya dengan baik projek perintis ini, kami akan cuba naik hingga ke peringkat industri iaitu bagi penghasilan;-

i. Makanan ternakan sendiri

ii. Penghasilan baka ayam kampung - penentasan sendiri

iii. Ladang Komersil dan Penghasilan daging segar& HALAL

iv. Pasaran produk2 hiliran ayam yg HALAL

Semua 4 perkara diatas kebanyakkannya dimonopoli oleh shbt non Muslim.

Pada masa yang sama projek2 sedia ada kami tetap teruskan iaitu kajian tentang potensi Itik Muskovi & Ayam Turki disamping aktiviti jualan kami mengfokuskan kepada;-

i. Jualan4 jenis Kambing - Boer, Anglo, Saanen & Jamnapari

ii. Benih Rumput Napier India IKN091, Guinea (Kuda), Ruzi, Atratum, Stylo dll

iii. Dedak Kambing dan Dedak Kuda bermutu tinggi (kini digunakan di UPM & Kuda2 Istana Terengganu)

iv. Anak Pokok Pisang Berangan

v. Terbaru - Khidmat Analisis Sampel dengan kerjasama NanoC Sdn Bhd &

vi. Jualan KUDA - yg kini sudah berjaya sampai ke JOHOR.

Doakan kami berjaya. Salam Ramadhan buat semua.

Syam Ghaz

p/s; baru balik dari buat reban anak ayam.

Berikut adalah gambar-gambar terbaru dari Kami yang ingin dikongsikan dengan sahabat2.

Ayam Turki & Serati Muskovi yang baru berumur 3 bulan

Anak ayam kampung 100 ekor yang baru sampai semalam

Cutenya... masih mengantuk lagi agaknya ni

Diajar dilepaskan ke atas tanah agar dapat disesuaikan dengan tempat baru - utk hilangkan stress dalam perjalanan panjang.

Hehe... control macho, bergambar depan kamera

Anak-anak pokok pisang jelai berangan kultur tisu sedia untuk dijual
Projek perintis tanaman pisang kultur tisu di Rantau Panjang, gambar baru lepas bajak & siapkan pagar.
\Fuhh... masih panass!! formulasi terbaru dedak KUDA (antara pelangan tetap kami ialah Kuda Untuk Istana Sultan Mizan, Universiti Putra Malaysia (UPM) dan kuda2 lumba), shbt2 nak cuba bgtaulah, terbukti berkesan dan setaraf makanan IMPORT :) Lepas ni segala aktivti R & D akan kami fokuskan kepada penghasilan Dedak AYAM yang berkualiti tinggi dan harga yang kompetatif di Malaysia.

Dan inilah benih Rumput Napier India IKN091 yang berkualiti tinggi dengan % Protein melebihi 19% dan hasil melebihi 100 tan/ ha/ tahun sesuai untuk ternakan Ruminan (Kambing, Lembu, Kuda, Rusa dll).

Jualan kambing2 Anglo, Saanen, Boer (stok untuk dijual ada: Boer dara F1/F2 100 ekor) dll juga tetap diteruskan :)

Selasa, Ogos 18, 2009

Mtg dgn MB Kelantan


Gambar Tok Guru tanam padi organik di KB.

Alhamdulillah esok saya diberikan kesempatan oleh Allah SWT bermesyuarat bersama2 dengan Menteri Besar Negeri Kelantan, seorang tokoh Ilmuan Islam dan pemimpin Islam yg disegani di Malaysia dan Dunia.

InsyaAllah lepas mesyuarat nanti saya kongsikan pengalaman bermesyuarat dengan beliau :)

LEPAS MESYUARAT

Alhamdullillah banyak keputusan yang dipersetujuai bersama, dan yang cukup mengembirakan beliau sangat bersetuju agar dibuatkan satu Projek Khas Ternakan Ayam Kampung HERBA di KElantan sebagai perintis kepada orang-orang kampung bagi meningkatkan tahap sosio-ekonomi penduduk dengan mengadakan satu supply-chain yang lengkap meliputi dari proses pembuatan makanan ternakan, anak-anak ayam, pemasaran dan peruncitan bagi menembusi pasaran di Kelantan, Nasional dan Luar Negara.

Kesan daripada salah satu keputusan tersebut, kami akan membina 4 reban contoh yang praktikal, jimat kos dan efektif dimana orang kampung mampu untuk mengeluarkan modal dan kos operasi per pusingan. InsyaAllah dengan jayanya projek perintis ini, kami akan mengadakan kursus-kursus khas tentang Ternakan Ayam Kampung Herba dengan aplikasi bioteknologi terkini di Kelantan pada awal tahun depan.

Sasaran selepas itu ialah, menjadikan ia satu industri baru kepada perkembangakan sektor ternakan ayam kampung di Kelantan seterusnya menyumbang kepada peningkatan pendapatan rakyat marhain dan KNDK Negeri pada masa akan datang dengan Kelantan akan menjadi pengeluar terbesar ayam kampung herba di Malaysia.

Satu kertas kerja lengkap telah saya siapkan, insyaAllah segala perancangan akan berjalan secara berperingkat. Moga-moga hasrat murni ini mempu saya jayakan, doakan kejayaan kami semua.

Syam Ghaz



Syam Ghaz

Isnin, Ogos 17, 2009

Jagung Sweet Corn / Jagung Manis 969 Dan Batang Jagung untuk DIJUAL


Salam,

Saya baru habis mesyuarat dengan pengusaha ladang jagung seluas 88 ekar di Kelantan, beliau berminat ingin menjual jagung manis / Sweet Corn 969 kepada semua pembeli yang berminat. Jangkaan hasil yang bakal di keluarkan adalah 704,000 tongkol jagung menjelang 30 Ogos nanti.

Selain daripada itu juga, ada pengusaha Jagung Untuk Ternakan yg ingin menjual jagung2 mereka di Kelantan. Ready stok ada dalam 15 ekar. Sesiapa yang perlukan untuk digunakan sebagai bahan dalam pembuatan makanan dan makanan ternakan bgtau saya ya.

Selain daripada itu, saya juga menjual batang2 jagung untuk digunakan sebagai SILAJ. Harga yang saya jual ada paling kompetatif dan mengikut kehendak shbt2 semua.

Sesiapa yang mempunyai pasaran dan berminat untuk memasarkan bolehlah menghubungi saya dengan segera. SMS jika tidak dapat nak call ya, biasanya jika ada mtg saya tak angkat, lepas tu baru saya call/ Sms balik.

Moga dengan bantuan shbt2 semua, farmers2 ini akan mendapat side income mereka utk digunakan dalam bulan Ramadhan yang bakal tiba nanti.

Terima kasih.

Syam Ghaz
013-219 9643

p/s; maaflah posting unformal, sbb tgh duk sibuk buat proposal projek Ternakan Ayam Herba utk disubmit kepada Kerajaan Negeri Kelantan pada hari Rabu ni :)

Khamis, Ogos 13, 2009

Benih Napier India IKN01 Naik FLIGHT Ke SERAWAK

Tags
Alhamdulillah pada 11 Ogos 2009 yang lepas, kami telah berjaya menghantar benih-benih rumput Napier India IKN091 ke Sarawak, dan berjaya menembusi pasaran Malaysia Timur. Gambar Kiri: Benih yang berkualiti tinggi.

Benih tersebut ditanam diatas tanah seluas 15 ekar, di Kuching Sarawak untuk tujuan pemakanan utama bagi Projek Ternakan Lembu Tenusu Syarikat DD Pelita Sdn Bhd (syarikat multinasional di Sarawak) sebanyak 500 ekor di peringkat permulaan.

Berberapa langkah-langkah yang penting dan ingin kami kongsikan bersama sahabat-sahabat semua antaranya ialah ;-

i. Dapatkan Permit Import dari Pejabat Jabatan Pertanian Negeri Sarawak & Kastam.

ii. Isikan borang permohonan untuk mendapatkan Sijil Phytosanitari dari Jabatan Pertanian Negeri Kelantan (atau Negeri anda)

iii. Patuhi arahan yang dibuat ada Permit Import

iv. Jemput Pegawai Jabatan Pertanian Negeri meninjau proses yang dilakukan dan pengesahan samada lulus atau tidak.

v. Dapatkan sijil phytosanitari di Jabatan Pertanian Negeri.

vi. Dapatkan borang K3 (untuk tujuan penghantaran barang-barang ke Sarawak) di Pejabat Kastam- bayar RM15.

vii. Uruskan lori dan tiket Penerbangan dengan MAS Kargo - tempahan perlu dibuat seawal mungkin. Ketepatan waktu adalah sangat penting, jika tak semua duit hanggus.

viii. Semakkan skali lagi di Jabatan Pertanian KLIA dan urusan dengan pihak Kastam

ix. Naik flight.... sampai ke Sawarak dalam masa 1 jam lebih.




Salinan Permit Import, racun Benomyl, Dimethoate & Nematicide

Pekerja melakukan pemotongan benih secara khusus seperti arahan di Permit Import

Rendaman dalam larutan campuran racun selama 15 minit

Isikan dalam kotak-kotak sebelum penghantaran

Isikan dalam lori untuk dihantar ke KLIA

Ready untuk naik flight ke Sarawak.

Alhamdulillah semua berjalan dengan baik dan seperti apa yang di rancangkan, Terima kasih kepada semua yang terlibat terutamanya Prof Zaki, Pengarah MARDI Sarawak, Pengarah Urusan DD Pelita Capital, En Zahri Perhi, saintis2 yg sudi melawat ladang kami dari Sarawak, Jabatan Pertanian Kelantan serta semua yang terlibat dalam projek ini. InsyaAllah ada kelapangan waktu saya akan ke Sarawak dan Sabah bagi meninjau pasaran dan jumpa shbt2 semua disana.

Dalam masa yang terdekat bagi Projek Penanaman Rumput Napier IKN091, kami mensasarkan untuk turut serta dalam Perancangan ECER dalam memastikan bekalan benih rumput berkualiti tinggi berjaya menepati citarasa ternakan seterusnya menjimatkan hampir 80% penggunaan dedak seharian.

Buat masa sekarang kami telah mengusahakan projek Ladang Napier India IKN091 secara ladang kontrak dengan penternak2 kecil seluas 50 ekar bagi memenuhi permintaan pasaran tempatan. Projek ini bertujuan untuk memberikan pendapatan sampingan kepada penternak-penternak kecil disamping memberi pendapatan sampingan kepada mereka dalam menyara keluarga masing2.

Sesiapa yang berminat untuk mendapatkan;-

i. Benih Napier India IKN091 - (sila klik untuk baca tentang Perbandingan Napier India dengan rumput2 lain) yang berkualiti tinggi

ii. Rumput Napier India IKN091 Segar dengan protein 18% keatas.

iii. Silaj Napier India yang berkhasiat dan bernutrisi tinggi.

Semua produk diatas adalah dijamin mutunya dan standart kualiti penghantaran ke luar Semenanjung Malaysia

Jika shbt2 berminat, bolehlah;-

i. Menghubungi saya segera
ii. Isikan Borang Tempahan
iii. Emailkan kepada saya

Terima kasih semua.

Syam Ghaz
013 219 9643
ibnu_ghaz@yahoo.com.sg

p/s; saya lebih suka blog berbanding laman web kerana ia lebih friendly user dan tidak terlampau formal :)

Rabu, Ogos 12, 2009

Projek Ayam Herba Berpotensi Untung Dikembangkan

Pada 3 dan 4 Ogos 2009 saya dan berberapa org sahabat sempat berkunjung ke Negeri Perlis & Kedah bagi meninjau potensi penternakan ayam organik untuk dikembangluaskan di Kelantan. Alhamdulillah hasil daripada lawatan kerja selama 2 hari ini memberikan gambaran jelas kepada kami untuk menilai potensi Projek Ayam Herba/Organik di Malaysia.

Semasa di sana terdapat berberapa ilmu baru yang saya perolehi iaitu ayam kampung boleh dipecahkan kepada 3 jenis baka utama iaitu;-

i. Ayam kampung asli - ayam kampung original
ii. Ayam kampung kacukan - kacukan ayam kampung dan baka terpilih
iii. Ayam pedaging berbulu perang - cth: Ayam Israel

dalam ketiga-tiga jenis baka ini, ayam kampung kacukan adalah baka yang paling popular di pasaran.

Sistem Pemeliharaan pula dipecahkan kepada 3 sistem utama iaitu;-

i. Intensif - ayam dipelihara dalam reban sepenuh masa - kos tinggi
ii. Separa Intensif - ayam dipelihara dalam reban dan terdapat ruang legar untuk beraktiviti
iii. Intergrasi/ Lepas Bebas - dibela dalam ladang kelapa sawit, getah dan paling popular
Jangkamasa Projek

2 bulan setenggah - 3 bulan/ pusingan

Modal

i. Reban - RM2,000/2000ekor ayam - sistem separa intensif
ii. Anak Ayam - RM2/ekor
iii. Makanan ternakan - RM5/ekor
Pemakanan

Ayam kampung yang diternak secara organik itu diberi makan ekstrak herba yang kaya dengan bahan antioksida dan antikanser seperti halia, kunyit, pandan, habbatus sauda dan limau purut.

Pasaran

Pasaran HALAL di seluruh Malaysia, terutamanya kawasan majoriti Muslim dan penempatan padat. RAngkaian pemasaran juga sangat di perlukan. Melalui lawatan saya di Perlis dan Kedah, kebanyakkan ayam-ayam organik/herba adalah dijual kepada pemborong dan peniaga di Pasar Borong di daerah-daedah utama.

Saya juga sempat menghubungi Dr Zainol, pengasas sistem ternakan ayam organik secara komersil, beliau juga boleh dilawati di laman blog beliau iaitu di www.ayamkampungorganikblogspot.com. Melalui perbincangan ringkas dengan beliau berberapa perkara yang ditekankan iaitu tentang Fardu Kifayah, Makanan Alternatif kepada orang Islam - Jihad Ekonomi, Pasaran di Kelantan cukup besar disebabkan kesedaran penduduk terhadap produk Islam dan keluaran Muslim adalah sangat tinggi, Makanan ternakan elok dibuat dan diproses sendiri bagi memastikan makanan yang dibekalkan adalah Halal dan Suci dll.

Perusahaan penternakan ayam kampung organik ini sebagai satu perniagaan yang bersifat ‘niche’ yang mana mereka yang hendak menikmati keenakan ayam kampung segar dan dijamin HALAL. Sambutan pengguna terhadap ayam kampung organik/herba adalah amat menggalakkan selepas menyedari ayam kampung organik tidak menggunakan bahan pemangkin pertumbuhan seperti beta agonist (ada disebutkan dalam artikel Veterinar & Islam) serta lemak, enzim babi, tanpa penggunaan antibiotik, tidak menggunakan hormon dan salbutamol. - dalam bab ni, isteri saya lebih expert, sbb dah bidang pengajian beliau ;)

Hasil

Kos minimum bagi setiap ekor anak ayam ialah RM8, dan harga pasaran bagi setiap ekor adalah RM14-RM18/ekor ayam - bergantung kepada berat dan saiz. Bagi untung setiap sekor yang dijual, sahabat-sahabat boleh kirakan sendiri ya.

Kesimpulan

Maklumat penuh tentang perbezaan ketara antara ayam daging dan ayam organik juga ada disebutkan dalam blog Dr Zainol. Moga ia memberikan kesedaran kepada shbt2 semua.

Tentang projek pembuatan makanan ternakan, saya dan pakar-pakar pemakanan dalam bidang penternakan sedang berusaha untuk menghasilkan makanan ternakan yang HALAL (Shbt2 boleh lihat senarai pengeluar makanan ternakan di Malaysia, ia banyak di monopoli oleh sahabat-sahabat kita non Muslim, sila Klik) dan moga ia mampu untuk menjadi alternatif kepada pengusaha-pengusaha ayam di Malaysia.

Alhamdulillah hasil daripada lawatan itu, saya akan membuat satu kertas kerja lengkap tentang Projek Penternakan Ayam Herba/Organik di Kelantan. Kertas tersebut akan diangkat kepada Kerajaan Negeri bagi menjadikan ia projek ekonomi desa. InsyaAllah sekiranya pelan ini (meliputi projek pembuatan makanan ternakan Halal, ladang kontrak dengan penduduk kampung, rangkaian pemasaran dan peruncitan) mampu berjalan dengan baik, Kelantan akan muncul sebagai negeri pengeluar ternakan Ayam Organik terbesar di Malaysia. Dan ia selari dengan hasrat Kerajaan Negeri untuk mencapai matlamat Kelantan Jelapang Makanan Negara 2015 nanti.

Doakan kejayaan kami.

Syam Ghaz
Penentasan anak ayam

Reban ayam separa intensif

Bapak ayam berumur 5 bulan, seberat 4.8kg
Gaya bakal tauke ayam pegang bapak ayam

Selasa, Ogos 11, 2009

VETERINAR DAN ISLAM

SAINS VETERINAR DALAM SEJARAH TAMADUN ISLAM

- Oleh kerana ulama Islam silam menguasai ilmu yang pelbagai, tidak dapat dipastikan mereka yang mengkhususkan sains veterinar sebagai bidangnya. Setakat yang dapat diketahui, terdapat beberapa ulama yang menulis tentang haiwan secara menyeluruh.


- Antaranya Muhammad Kamal al-Din al-Damiri ( 1341-1406 M ),ulama al-Azhar yang juga seorang ahli biologi, yang salah sebuah buku master-piecenya ialah Hayat al-Hayawan al-Kubra turut membincangkan nilai perubatan yang ada pada organ binatang sebagaimana yang digunakan dalam perubatan tradisional. Ensaiklopaedia beliau ini telah diringkaskan pula oleh Imam al-Suyuti sebagai Daiwan al-Hayawan.


- Zakaria al-Qazwini ( 1208 – 1283 M ) pula selain ahli fizik, telah menyusun sebuah ensaiklopedia besar tentang kehaiwanan, tumbuhan dan geologi. Sayangnya beliau wafat sebelum selesai kerjanya.


- Pembesar Muktazilah, Abu Uthman Amr bin Bar al-Jahiz ( 159 – 225 H ), sasterawan, ilmuan Kalam, telah mengarang Kitab al-Hayawan dengan bahasa berbunga dan mengandungi nilai sastera yang tinggi terdiri daripada tujuh jilid. Beliau telah membahagikan haiwan kepada jenis terbang, berenang dan berjalan. Haiwan yang berjalan dipecahkan pula kepada haiwan bertutur seperti manusia dan haiwan mendatang seperti binatang buas, liar dan serangga. Buku tersebut juga menyentuh topik mengenai kesan-kesan pengasian ke atas haiwan dan manusia, cara pembentukan telur di dalam perut anak ayam, sebab kenapa burung membuat sarang, hakikat tidur binatang dan berbagai topik lagi. Ia juga mengandungi eksperimen-eksperimen yang dijalankan olehnya terhadap binatang selain menyatakan juga penyakit-penyakit haiwan dan rawatannya.


- Abu Bakar Ibnu al-Baytar, saintis perubatan, ahli botani, ahli farmasi, ahli bedah veterinari, telah mengarang kitab komprehensif tentang veterinar, Kamil al-Sina’atayn , selain menggunakan organ binatang dalam rawatan therapeutik, dan telah mengumpulkan pelbagai jenis ramuan sebagai ubat pelbagai penyakit samada untuk manusia ataupun haiwan.


MUKADDIMAH


- Kamus Dewan ; Veterinar – berkenaan dengan rawatan penyakit atau kecederaan pada haiwan.


- Veterinary - sains veterinar – satu ilmu yang berkaitan dengan praktis pencegahan, penyembuhan atau perawatan penyakit dan kecederaan haiwan khususnya haiwan belaan.( Webster)


- Dalam bahasa pasar , ahli veterinar dipanggil doktor haiwan.


- Dalam maslahat manusia, veterinar bukan sahaja merawat haiwan, tetapi juga memastikan pemeriksaan terhadap sumber haiwan untuk makanan.


- Hukum mempelajarinya – fardu kifayah. Umat Islam dituntut mengadakan ahli veterinar muslim yang beriman untuk memastikan kemaslahatan ummah terjaga.


SAINS VETERINAR DALAM SEJARAH TAMADUN ISLAM


- Oleh kerana ulama Islam silam menguasai ilmu yang pelbagai, tidak dapat dipastikan mereka yang mengkhususkan sains veterinar sebagai bidangnya. Setakat yang dapat diketahui, terdapat beberapa ulama yang menulis tentang haiwan secara menyeluruh.


- Antaranya Muhammad Kamal al-Din al-Damiri ( 1341-1406 M ),ulama al-Azhar yang juga seorang ahli biologi, yang salah sebuah buku master-piecenya ialah Hayat al-Hayawan al-Kubra turut membincangkan nilai perubatan yang ada pada organ binatang sebagaimana yang digunakan dalam perubatan tradisional. Ensaiklopaedia beliau ini telah diringkaskan pula oleh Imam al-Suyuti sebagai Daiwan al-Hayawan.


- Zakaria al-Qazwini ( 1208 – 1283 M ) pula selain ahli fizik, telah menyusun sebuah ensaiklopedia besar tentang kehaiwanan, tumbuhan dan geologi. Sayangnya beliau wafat sebelum selesai kerjanya.


- Pembesar Muktazilah, Abu Uthman Amr bin Bar al-Jahiz ( 159 – 225 H ), sasterawan, ilmuan Kalam, telah mengarang Kitab al-Hayawan dengan bahasa berbunga dan mengandungi nilai sastera yang tinggi terdiri daripada tujuh jilid. Beliau telah membahagikan haiwan kepada jenis terbang, berenang dan berjalan. Haiwan yang berjalan dipecahkan pula kepada haiwan bertutur seperti manusia dan haiwan mendatang seperti binatang buas, liar dan serangga.Buku tersebut juga menyentuh topik mengenai kesan-kesan pengasian ke atas haiwan dan manusia, cara pembentukan telur di dalam perut anak ayam, sebab kenapa burung membuat sarang, hakikat tidur binatang dan berbagai topik lagi. Ia juga mengandungi eksperimen-eksperimen yang dijalankan olehnya terhadap binatang selain menyatakan juga penyakit-penyakit haiwan dan rawatannya.


- Abu Bakar Ibnu al-Baytar, saintis perubatan, ahli botani, ahli farmasi, ahli bedah veterinari, telah mengarang kitab komprehensif tentang veterinar, Kamil al-Sina’atayn , selain menggunakan organ binatang dalam rawatan therapeutik, dan telah mengumpulkan pelbagai jenis ramuan sebagai ubat pelbagai penyakit samada untuk manusia ataupun haiwan.


FIQH ISLAM DAN HAIWAN


- Dalam fiqh Islam ada membicarakan tentang haiwan yang pokok perbincangannya ialah mengenai ;

1. Haiwan yang halal dan haram dimakan.

2. Haiwan najis dan tidak najis.

3. Sembelihan.

4. Binatang buruan

5. Korban dan akikah.


- Dalam Islam, prinsipnya jelas ; makanlah apa-apa yang halal dan baik yang ada di muka bumi ini termasuk binatang.


Mafhum firman Allah;


Pada hari ini, dihalalkan kepada kamu ( makanan ) yang baik-baik.

- al-Maidah : 5


Wahai manusia ! Makanlah dari apa-apa yang ada di bumi ini yang halal dan baik, dan jangan kamu mengikut jejak syaitan, kerana sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagi kamu.

- al-Baqarah : 168


Diharamkan ke atas kamu ( memakan ) bangkai, darah, daging babi, dan yang disembelih bukan atas nama Allah, yang mati tercekik, yang mati dipukul, yang mati kerana jatuh, yang mati kerana berlaga, dan yang dimakan binatang buas, kecuali jika kamu sembelih, dan yang disembelih atas berhala.

- al-Maidah : 3


- Binatang yang halal dan baik sahaja yang diharuskan untuk dimakan. Binatang yang halal tetapi tidak baik seperti berpenyakit tidak harus dimakan kerana ia membawa mudarat. Apatah lagi binatang haram lagi tidak baik. Dia menghalalkan bagi mereka yang baik-baik dan mengharamkan ke atas mereka yang kotor-kotor ( al-Khabaith ).

- al-A’raf : 157


- Kaedah - kaedah fiqh ada menyatakan;


# Kemudaratan itu hendaklah dihilangkan.

# Tiada mudarat dan tiada dimudaratkan.

# Menolak kebinasaan didahulukan daripada mengambil kebaikan

# Darurat mengharuskan perkara yang terlarang


- Untuk memastikan sesuatu penghasilan daripada haiwan itu baik atau tidak, kita memerlukan ahli veterinar Islam. Adalah lebih baik jika ahli veterinar Islam mendalami fiqh yang berkaitan dengan haiwan.


SIKAP ISLAM TERHADAP HAIWAN


Mafhum firman Allah;


Dan binatang-binatang ternak Dia ciptakan untukmu, dengannya kamu mendapat (pakaian ) panas dan manfaat dan diantaranya kamu makan dagingnya. Pada binatang-binatang itu kamu mendapat keindahan, ketika kamu membawanya ke kandang dan ketika melepaskannya. Binatang-binatang itu membawa beban kamu ke negeri yang tiada dapat kamu sampai kepadanya, melainkan dengan susah payah. Sesungguhnya Tuhanmu Maha Penyantun lagi Maha Penyayang.(Dia ciptakan) kuda, baghal, kaldai, supaya kamu mengenderainya dan menjadi perhiasan. Dan dia menciptakan apa yang tidak kamu ketahui.- al-Nahl : 5 – 8.


- Sabda Rasulallah ; Sesungguhnya Allah mewajibkan beerbuat baik atas segala sesuatu. Oleh itu, jika kamu membunuh, perbaikilah cara membunuhnya, dan apabila kamu menyembelih, perbaikilah cara menyembelihnya, dan tajamkanlah pisaunya serta mudahkanlah penyembelihannya itu. (HR Muslim )


- Saidina Ali (KW) menyatakan; Berbuat baiklah kepada haiwan pengangkut barang, jangan sakiti ia dan janganlah bebani ia lebih daripada kemampuannya.


- Saidina Abu Bakar berpesan kepada tentera Islam sebelum memasuki Syam; Jangan kamu sembelih lembu atau unta melainkan untuk dimakan.


- Seorang wanita dimasukkan ke neraka kerana mengurung dan tidak memberi makan malah tidak berniat melepaskan seekor kucing agar dapat mencari makan sendiri (HR Bukhari ).


Seorang lelaki diberi keampunan oleh Allah kerana memberi seekor anjing minum dan melepaskannya dari mati kehausan, kerana anjing itu bersyukur kepada Allah. ( HR Bukhari ).


- Sabda Nabi; Barang siapa membunuh burung pipit atau yang lebih kecil darinya tanpa sebab, akan dipersoalkan oleh Allah.( HR al-Nasa’i)


BEBERAPA PERSOALAN DAN ISU TENTANG TENTANG BABI


- Seluruh ulama sepakat mengatakan daging babi adalah haram berdasarkan ayat yang telah disebut di atas.


- Jumhur juga sepakat akan keharaman organ lain daripada daging babi seperti tulang, bulu, kulit dan lemak.. Hanya mazhab al-Zahiri yang menganggap selain daripada daging babi sebagai boleh dimakan dan ini adalah pendapat yang syaz. (Rawa’i al-Bayan )


- Ulama jua sepakat bahawa ia adalah najis. Syafe’i menganggap sebagai najis mughallazah yang perlu dibasuh tujuh kali termasuk sekali dengan air tanah, manakala Imam Nawawi menyatakan pendapat yang rajih menurut dalil ialah cukup dibasuh sekali sahaja tanpa air tanah.Demikianlah pendapat kebanyakan ulama. Imam Malik menyatakan babi yang masih hidup adalah suci sedangkan Abu Hanifah menyatakan cukup dibasuh sebagaimana membasuh najis yang lain. ( Rahmat al-Ummah / al-Majmu’ )


- Jumhur mengharamkan penggunaan organ babi untuk barang-barang – seperti beg, kasut dsb – kerana ia tetap najis.


- Al-Zahiri, al-Syaukani dan sebahagian Malikiah menganggap boleh diguna setelah melalui proses dibagh ( samak ) tetapi pandangan ini dianggap dhaif.( al-Majmu’)


- Abu Hanifah dan Malik membenarkan penggunaan bulu babi sebagai tali manik / butang, manakala Syafe’i melarang sedangkan Ahmad memakruhkannya. (Rahmat al-Ummah)


- Majlis Fatwa Kebangsaan mengharamkan penggunaan FSH-P ( follicle stimulating hormone P - otak babi ) dalam apa jua bentuk dan tujuan dan anak-anak binatang hasil pembiakan menggunakannya adalah haram termasuk susunya.


- Majlis juga menganggap baja yang diperbuat daripada tahi babi adalah najis mughallazah tetapi menggunakannya harus serta makruh. Manakala makanan ayam yang diproses daripada bahan-bahan yang bercampur dengan najis seperti darah lembu, darah babi dan lain-lain adalah harus dan halal ( bagi ayam – pen.)


- Majlis menganggap haram menggunakan berus yang diperbuat daripada bulu babi.


- Daniel S.Shapiro, pakar perubatan Amerika merumuskan terdapat 25 jenis penyakit yang boleh dijangkiti daripada babi. ( Perubatan Islam…)


- Kajian beberapa pakar seperti Alix Fano dll, mendapati antara penyakit ini boleh membawa maut, menyebabkan kerosakan hati dan buah pinggang. ( Ibid )


- Sejak 1997, ahli-ahli sains telah menemui beberapa lagi virus keluaran babi yang dapat menjangkiti manusia termasuk J.E. yang pernah menimbulkan kegemparan nasional. ( Ibid )


- Virus-virus baru daripada babi sentiasa ditemui dari semasa ke semasa. ( Ibid )


- Prof.Robin Weiss menyatakan, babi mempunyai kuman retrovirus yang bersebati dalam DNAnya. ( Ibid )


- Sesuatu yang perlu difikirkan, Mengapakah babi yang menjadi sasaran Nabi Isa Ibnu Maryam (AS) untuk dibunuh ketika baginda diturunkan ke bumi ? ( HR Bukhari, Muslim, Ahmad, Nasai, dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah r.a. )


ANJING DAN HUKUM MEMELIHARANYA


- Syafe’i dan Ahmad mengatakan anjing adalah najis dan hendaklah dibasuh bejana yang dijilati anjing tujuh kali kerana najisnya. Abu Hanifah juga menganggapnya najis, tetapi membasuhnya sama seperti membasuh najis yang lain; sehingga hilang ain, bau dan rasa. Manakala Malik pula menganggap anjing adalah suci dan tidak najis jilatannya, cuma membasuhnya adalah ta’abbud ( ibadah ). Ketiga-tiga Imam sepakat jika anjing memasukkan kaki ke dalam bejana, wajib dibasuh tujuh kali, sedangkan Malik hanya menyuruh membasuhnya jika dijilat. (Rahmat al-Ummah )


- Sisa anjing dan babi adalah najis di sisi Abu Hanifah , Ahmad dan Syafe’i. Sisa binatang yang selain daripadanya adalah suci tetapi menurut pendapat yang sahih daripada Ahmad, sisa binatang buas adalah najis.Malik menganggap suci segala sisa haiwan. (Ibid).


- Malaikat Jibril pernah datang ke rumah Nabi tetapi terhalang untuk masuk kerana ada anjing, lalu disuruhnya agar Nabi mengusir keluar anjing itu. ( HR Abu Dawud, Tirmizi, Nasa’i, dan Ibnu Hibban )


- Mereka yang memelihara anjing tanpa sebab – kecuali anjing pemburu atau anjing penjaga ( tanaman atau binatang ) – maka pahalanya akan berkurangan setiap hari satu qirat. ( HR Jamaah ; Satu qirat = sebuah bukit ).


- Kesimpulan ; anjing hanya boleh dipelihara untuk memburu dan juga menjadi penjaga. ( Lihat al-Halal wa al-Haram fi al-Islam )


CABARAN FUTURISTIK FIQH


- Ubah suai genetik ( GM ) dan dalam kes ini ialah pengubah suaian genetik terhadap haiwan.


- Ubah suai genetik haiwan halal dengan halal adalah jelas, tidak menjadi masalah.


- Persoalan yang masih perlu diperbincangkan ialah ubah suai genetik haiwan haram dengan halal.


- Dalam fiqh , jika salah satu generasi awal haiwan daripada binatang haram , ia menjadi haram. Contoh ; kacukan ajing – kambing, babi – lembu. Keharamannya jelas kerana terjadinya percantuman benih halal-haram.


- Ubah suai genetik tidak melalui pertemuan benih, tetapi melalui suntikan sel-sel genetik haiwan berkaitan.


- Virginia Tech’s Pharmaceutical Engineering Institute sedang membiakkan anak-anak babi yang mempunyai gen manusia hasil ubahsuai genetik tiga generasi babi sebelumnya. Ia mewarisi gen yang boleh menghasilkan protein yang dikenali sebagai factor VIII, agen pembeku yang diperlukan bagi ‘type A hemophiliacs’. (National Geographic.Vol.196,No.4,Oct.1999)


- Buah pinggang babi dikatakan pilihan yang paling mungkin untuk dipindahkan kepada manusia justeru kesamaan saiznya dengan yang ada pada manusia.(Organ Transplantation)


- Majlis Fatwa Kebangsaan telah memutuskannya sebagai haram kerana ubah suai genetik bukan sesuatu yang darurat.


- Kajian lanjut dengan lebih mendalam perlu dilakukan untuk memastikan apakah yang berlaku sebenarnya dalam proses ubah suai genetik. Contoh ; peratusan genetik pendatang, pengaruhnya terhadap haiwan penerima, manfaat / mudarat dan lain-lain lagi.


- Bagaimana pula jika ubah suai genetik berlaku antara haiwan yang khilaf keharamannya dengan haiwan yang halal ? Contoh ; Monyet – lembu. ( Mazhab Maliki menganggap monyet boleh dimakan ).


- Demikian pula, bagaimana jika ubah suai genetik berlaku pula antara manusia dan haiwan .


- Sekadar Renungan ;- Binatang yang makan najis seperti ayam tidak pula haram untuk dimakan. Ia hanya makruh jika dimakan segera dan hilang makruhnya setelah dikurung beberapa hari.Hanya Ahmad yang mengharamkan daging, susu dan telur haiwan yang makan najis melainkan setelah dikurung beberapa hari. (Rahmat al-Ummah)


- Mungkin satu masa, akan timbul pula pengklonan cantum antara haiwan . Contoh; Klon lembu – babi, kambing –anjing. ( Jadi Lembi / Kanjing ).


KERJASAMA ULAMA - AHLI VETERINAR


- Ulama perlu bekerjasama dengan ahli veterinar untuk melakukan kajian lanjut tentang halal dan haram sesuatu produk haiwan. Kelebihannya; ulama dapat maklumat dari veterinar dan veterinar dapat mengetahui masalah hukum. Masalahnya; Ulama memahami melalui jalannya, veterinar pula memahami bidangnya melalui jalannya sendiri.


- Lebih baik lagi jika ahli veterinar itu pula berusaha menjadi ulama agar dapat memahami kedua-dua bidang dengan sebaiknya atau pun ulama berusaha mengkhususkan studi lanjutnya dalam hal-hal tertentu – dalam kes ini bidang sains veterinar.


WaLlahu a’lam.


BIBLIOGRAFI


1. al-Quran al-Karim.

2. H.Zainudin Hamidy & Fachrudin Hs., Tafsir Quran, Klang Book Centre, Klang ,1989.

3. al-Nawawi, Imam Syarafudin, al-Majmu’, Dar Ihya al-Turath al-Arabi, Beirut.: 4

4. al-Dimasyqi, Abi Abdullah Muhammad bin Abd Rahman, Rahmat al-Ummah fi Ikhtilaf al-Aimmah, Dar al-Fikr, Beirut, 1996.

5. al-Sabuni, Muhammad Ali, Rawa’i al-Bayan Tafsir Ayat al-Ahkam Min al-Quran, Maktabah al-Ghazali, Damsyik.Jil.1.

6. al-Qaradhawi, Dr.Muhd Yusuf, al-Halal wa al-Haram fi al-Islam, terj; Muammal Hamidiy, PT Bina Ilmu, Surabaya,1978.

7. Kamus Dewan Edisi 3, Dewan Bahasa dan Pustaka, K.Lumpur.

8. Sabda S., 52 Cendekiawan Islam, K Publishing & Distributors, K.Lumpur, 1987.

9. Keputusan Fatwa Kebangsaan, JAKIM, K.Lumpur.

10. Dr. Danial Zainal Abidin, Perubatan Islam dan Bukti Sains Moden Edisi ke-2, PTS Publications & Distributors Sdn.Bhd.,Pahang, 2003.

11. The New International Webster’s Pocket Dictionary of English Language, Ferguson Publishing Company, USA, 2000.

12. Abu Fadhl Mohsin Ebrahim, Organ TraShow allnsplantation, Contemporary Islamic Legal And Ethical Perspectives, A.S.Noordeen, Kuala Lumpur, 1998.


Sumber : Persatuan Ulama Selangor.