300x250 AD TOP

Ahad, November 02, 2008

Kategori:

Jutawan Pisang @ RM1.2juta/9month!

Smlm ambo sempat g ambik maklumat detail ttg projek pisang, terbesar di Kelantan. viable jugak.

Sekadar berkongsi maklumat untuk jana pendapatan sampingan. tambah2 lagi kerajaan Kelantan dah umum ada 700Hektar (bukan ekar, 1ha = 2.5ekar) tanah terbiar(maksud: tanah individu yg tidak diusahakan) seluruh Kelantan - maklumat daripada sidang DUN baru2 ni.

Analisis Buget.

1 ekar 400pkk. 1 pokok purata 20-25kg/musim/9bulan.

hasil selepas 9 bulan, RM1.60/kg = RM1.60 x 20kg(minimum) = RM32/pkk.

Pendapat Kasar;

1 ekar hasil = RM12,800/musim/9 bulan @RM1,422.

jika 10 ekar = RM12,800 x 10 = RM128,000/musim/9 bulan @ RM14,222/sebulan!!

Kalu buat 100 ekar? tak kan RM1.28 juta/ 9 bulan? Mana nak dapat banyak tu kalu kerjo kerajaan, N52 baru RM6,000 lebih. Menarik kan?

Sesiapa yg ingin menjadi Jutawan Pisang, boleh beli anak pisang boleh order dgn saya, RM1.20- RM2.50/pokok, bergantung kpd spss dan bilangan. baja untuk lebat/ besar buah pun ada, bio organic fertilizer.

Pasaran tidak mencukupi, di Kelantan sahaja pemborong sudah kena beli dari Luar Kelantan untuk menampung pasaran di Kelantan. FAMA sanggup beli (tapi harga rendah).

Sekian,
untuk maklumat semua.

*** AWAS!!: Buat masa sekarang, semua pisang yg ditanam di seluruh Semenanjung Malaysia kini dilanda penyakit 'misteri' yg berpunca daripada tanah, baja yg tidak baik, jangkitan fungus dll). Simptomnya seperti; batang pisang busuk, empulurnya reput dan kehitaman, mudah kena serangan penyakit lain, batangnya mudah patah apabila buah hampir2 masak dll. Cara mencegahnya ialah dengan: asingkan batang pisang yg telah dijangkiti penyakit dan bakar, jgn biarkan batang2 pisang yg telah ditebang berada dibatang anak2 pokok pisang lain dll.

0 ulasan: