Sabtu, Mac 03, 2012

Kenali Lebah Kelulut @ Trigona

Para saintis dan ilmuan telah membahagi lebah kepada 2 kelompok besar iaitu lebah bersengat dan lebah tidak bersengat serta tidak membahayakan manusia. Meskipun lebah bersengat lebih dikenali meluas, tetapi kajian ahli taksonomi menyimpulkan lebah tidak bersengat kelulut merupakan lebah yang tertua yang pernah ditemui. Lebah kelulut merupakan antara 33 jenis spesies lebah trigona yang tidak mempunyai sengat dan madunya dikatakan mempunyai banyak khasiat untuk memulihkan pelbagai penyakit kronik.

FIZIKAL LEBAH KELULUT

Ukurannya hanya 3 – 8mm dan sangat lincah bergerak. Ia sangat berbeza dengan lebah Apis (Apis Dorsata-Lebah Tualang dan Apis Cerana-Lebah Lalat) yang ukurannya lebih besar dan pergerakkannya tidak bergitu lincah.

CIRI-CIRI KHAS

Lebah kelulut mirip lebah bersengat, tetapi jauh lebih kecil. Serangga ini mempunyai 3 pasang kaki yang semuanya beruas-ruas. Sepasang kaki belakang memiliki duri-duri yang sangat banyak sehingga mampu memegang erat debunga yang dikutip dari tumbuhan. Dibahagian kepala terdapat sepasang mata yang sangatlebar, mirip mata belalang, mempunyai sepasang antena, dengan mulut muncung panjang bagi memudahkan lebah kelulut menghisap madu. Ia juga mempunyai sepasang sayap di punggungnya berukuran lebih panjang yang membuatkannya dapat bergerak bebas dengan lincah diudara. (Gambar: Menunjukkan perbandingan saiz lebah kelulut dengan lebah tempatan).

JENIS LEBAH KELULUT

Daripada kajian yang dijalankan diseluruh pelusuk dunia, telah ditemui 150 spesis lebah kelulut antaranya Trigona scaptotrigona, Trigona laeviceps, Trigona apicalis, Trigona thorasica, Trigona itama dan lain-lain lagi.

Diantara Negara yang dikenalpasti mempunyai lebah trigona adalah seperti Indonesia (37 spesis), Thailand (20 spesis), Myanmar (9 spesis), Vietnam (8 spesis), India (3 spesis), Taiwan (1 spesis) dan Negara kita Malaysia terdapat lebih 29 spesis lebah trigona di hutan hujan tropika sepanjang tahun dengan iklim Khatulistiwa yang semestinya memberikan kelebihan tersendiri secara semulajadinya.

Sumber: www.lebahkelulut.com

Artikel Terkait

5 ulasan

Tanpa Nama delete 1/20/2013

With havin so much content do you ever run into
any issues of plagorism or copyright infringement? My site has
a lot of unique content I've either created myself or outsourced but it appears a lot of it is popping it up all over the internet without my agreement. Do you know any methods to help stop content from being stolen? I'd certainly appreciate it.
my site > usa on line casino

Tanpa Nama delete 2/24/2013

hello generic nolvadex no prescription - nolvadex tamoxifen citrate for sale http://www.nolvadexonlinerx.net/#nolvadex-tamoxifen-citrate-for-sale , [url=http://www.nolvadexonlinerx.net/#generic-tamoxifen ]generic tamoxifen [/url]

Tanpa Nama delete 3/23/2013

1, [url=http://www.benefitsofisotretinoin.net/]cheap isotretinoin online [/url] - order isotretinoin - order accutane online http://www.benefitsofisotretinoin.net/.

Tanpa Nama delete 3/29/2013

12, [url=http://www.radioflyercatamarancharters.com/]Lasix Discount[/url] - Lasix Price - lasix pills http://www.radioflyercatamarancharters.com/ .

Tanpa Nama delete 11/26/2013

Once more, it is recommended to ingest turnip daily, too.
Unlike impetigo,
cold sores can be painful, especially during the first few days of appearance.

As per doctors, antibiotics (either pills or injections) can treat impetigo.