Isnin, Jun 23, 2008

Menetap Di Kampung.

Sekadar makluman buat shbt2 semua, sy telah mengambil keputusan untuk menetap di kampung. rumah ayah yang ada dibina, di kebun2 getah, kelapa sawit dan buah-buahan.

Mungkin shbt2 yang pernah pergi waktu kenduri haritu tahu bagaimana keadaannya.

Baru balik cuti mnggu ni, kelas pengajian secara kecil2lan sy dan isteri cadang nak mulakan.

Ptg smlm, waktu balik kerja nak singgah ke tapak projek pengusaha cendawan untuk mendapatkan maklumat lanjut dan bncg aspek pasaran(tapaknya laluan sy pergi-balik kerja harian). dimana mungkin saya boleh tlg jualkan hasil2 org2 kg.

Cdg2nya nak usahakan projek pertanian/penternakan dan akualkultur, ajar orang2 kampung dan buat contrack farming dgn mereka semua. sekurang2nya mereka semua ada sedikit rezeki untuk Musim Tengkujuh yang bakal tiba.

Bulan 10,11,12 musim tengkujuh, getah tak keluar waktu musim hujan kesan daripada btgnya basah dan proses fotosistesis kurang. mengakibatkan pendapatan mereka merosot.

Perit akibatnya sekiranya mereka tidak menabung dari sekarang, kerana bulan 1, 2 dll nak urusakan persekolahan anak2 dan belanja lain. Tambah2 lagi semua barang dan minyak naik akibat 'hadiah' dari pemimpin tamak.

Mungkin dgn sedikit ilmu dan pengalaman sy boleh membantu mereka dalam memberikan sedikit nafkah untuk kegunaan harian.

Sedikit coretan dan makluman.

wassalam.

Syam Ghaz

Artikel Terkait

1 ulasan so far

Tanpa Nama delete 8/17/2008

assalamualaikum abg sham,1st of all.tahniah.sy fitri.graduate UKM , skrg jd RA d UPM.insyaAllah, sy smbg master bidang akuakultur.sy mmg minat bela2 haiwan..may Allah bless u.nnt sy cari abg kat MAHA.wslm