Ahad, Julai 22, 2007

Balik kampung....

Lama betul tidak update blog ni, sejak kebelakangan ni sibuk sikit dengan urusan kerja dan program kemasyarakatan.

Minggu lepas, sempat sy pulang ke kampung tenang rasanya melihat kehijauan pokok dan tanaman yang ditanam. Peluang keemasan untuk membantu ayah dan family menguruskan kebun kelapa sawit, getah, dokong dan tanaman buahan lain tidak dilepaskan.

Kebun getah milik family aku dikampung... kami mengupah pekerja untuk menoreh & kadang2 time2 free sempat jgk aku merasa peluang menoreh getah... huhu...dapatlah hilangkan stess keja kat office skt dan menyihatkan badan.
Ladang kelapa sawit yang ditanam sendiri olehku sewaktu masa mula2 blajar di UPM (2002)
.... 5 thn sudah berlalu...
Kini mengeluarkan hasil... gembirannya (sebahagian buah kelapa sawit yang dikutip sendiri oleh aku... best angkut buah kelapa sawit ni)... Baja Organik(najis kambing) digunakan oleh aku untuk membaiki struktur tanah dan membekalkan nutrien penting bagi tanaman.
Tanaman pokok salak sebagai memenuhkan bumi subur di Kg Petai Dusun
Pokok salak-ku kini membuahkan hasil (buahnya masih muda)

Alhamdulillah penat lelah kerja yang aku n family usahakan selama ni telah membuahkan hasil... maklumlah aku ni seorg yang cukup2 sibuk dengan aktiviti ngo's dan kemasyarakatan... sesekali dapat peluang, aku akan balik ke kg menguruskan ladang kami.... dapatlah juga income sampingan untuk family dan aku yang keja duk dipejabat je... taklah banyak tapi bolehlah skt2 untuk permulaan ni dalam RMxx,xxx+/month.... (gross income)

p/s; gambar kebun langsat dan dokong aku tidak sempat nak masukkan, nntilah ada peluang aku masukkan semula.

Artikel Terkait