Khamis, Mei 06, 2010

Aktivitiku - Kilang GMP - Kultur Tisu - Ayam Herba dll

Lama tidak update blog ini, kebetulan jadual yg sgt padat dgn program2 bisness. Alhamdulillah ada juga kesempatan untuk menulis berberapa perkara berkaitan akitiviti semasa ku :)

Alhamdulillah kini syarikat saya telah;-

i. Merasmikan kilang berstatus GMP di Labok, Machang - khusus untuk penghasilan produk2 penjagaan diri seperti sabun, scrub, syampu, dll. Sesiapa yang berminat bagi menghasilkan produk masing2/ syarikat kami menyediakan khidmat contract manufacturing.

ii. Makmal kultur tisu juga telah beroperasi dan kini mampu mengeluarkan 20,000-30,000 pokok sebulan mulai Julai 2010, kini pengeluaran terhad dengan permintaan sangat tinggi. Saya kini tengah mencari baka-baka pisang berkualiti tinggi, terutamanya pisang2 ASAL bukan kultur tisu, untuk dijadikan germplasma baka2 pisang berkualiti. Spesis pisang yg dicari ialah pisang berangan, nangka, kebatu, tanduk dan rastali.

iii. Projek ternakan ayam herba, Alhamdulillah telah membuahkan hasil yg menakjubkan. Terutamanya apabila formula dedak herba yg kami berjaya hasilkan mampu menandingi dedak2 Gred A yg ada dipasaran skrg. InsyaAllah kilang dedak akan dihasilkan dalam masa terdekat.

iv. EMTEC pula sudah mula beroperasi dengan 2 biorektor yang setiap satu berkapasiti menghasilkan 3000L EMAS, bermakna kami mampu menghasilkan 6000L larutan EMAS (EM Activated Solution) dalam satu2 masa. [Gambar: Biorektor EMTEC]. InsyaAllah teknologi Effective mikrob akan dikembangkan setapak lagi nanti :)

v. Projek2 lama juga diteruskan, projek kambing, jualan benih2 rumput ragut (ruzi, guinea, atratum, stylo, hamata dll) dan potong (napier India IKN091) dsbnya tetap ada. [Gambar: Batang Napier India sebesar lengan untuk ternakan ruminan] :)

Kini apa yg tengah saya lakukan? saya tgh nak setup satu proposal bagi membina kilang dedak ayam herba yang HALAL, 100% organik dan keluaran Muslim bagi memenuhi kehendak pasaran semasa. Kerana pasaran semasa dedak ayam di Malaysia cukup besar iaitu 3 juta tan setahun, untuk Kelantan sahaja 8 juta tan setahun.

Rakan2 juga boleh mengikuti perkembangan saya di facebook, ADD SAYA dengan nick name "Syam Ghaz":
Syam Ghaz

Artikel Terkait

2 ulasan

Salam
TAHNIAH dan semoga terus maju jaya..amin

Tahniah Tuan, semoga Tuan kaya dan berjaya..