Selasa, September 18, 2007

Barang Naik Lagi!! Apa Komen Anda

klik pada gmbr untuk saiz yg lebih besar
Dapat ayam sebesar ni... memang tak kisah jika naik harga pun, tapi?

FAKTA ANGKA!

[Sebelum ni harga siling ayam]

RM 5.6o

[Berberapa hari lepas & sekarang harga siling ayam]

RM 6.00

[Penduduk Malaysia yang berkerja kerajaan (Dapat Kenaikan gaji)]

5 juta orang+ @ 19%+

[Rakyat Malaysia yang Tidak Mendapat kenaikan gaji]

21 juta orang+ @ 81%+


pErTAnyaAN?

1. KeNApa keNAIKan Tidak DiUmuMkan & DiHEBAHkan?

2. DaLAM KeaDaaN PENGUNA TerTEKAn DeNGan KenAikAN SEmUa BaRAng KePeRLUan, KeNapa NAIK laGi?

3. SiApa YaNg TeTinDAs?

4. BaRaNG LaIN PuN NaIk JuGA, DEDAK dsbnya... AdaKah PenTerNak KAMBINg & LEMbU TerKeSAn?

JOm KItA SAmA2 MeMberikan PaNdanGAN & KoMEn.


Tak PErCayA? SiLA LiHAt SuMBer INi...

SUMBER: Paper online untuk memudahkan anda baca: SILA KLIK

Harga Runcit Ayam Naik Rm6 Sekilogram Mulai Khamis

Penternak Mengeluh Harga Makanan Haiwan Ternakan Naik Setiap Bulan


ADAKAH KITA & ANDA SEMUA PENGUNA YANG BIJAK?

&

APA YANG KITA (PENGUNA) PERLU LAKUKAN?


----sama-sama kita bincangkan ----



Artikel Terkait

6 ulasan

Salam

Memang dah dijangka barang keperluan akan naik menjelang Aidil Fitri.Kesempatan ini diambil atas alasan permintaan melebihi pengeluaran.Kemudian pihak berkuasa akan menunjuk hero menyelesaikan masalah yang tak selesai untuk pancing undi pilihan raya yang bakal menjelang.Selagi tiada ketelusan menjalankan tanggungjawab selagi itu tiada penyelesaian.
Yang derita rakyat yang bukan dari kakitangan kerajaan. wallahualam

Betul tu abghalim, tapi yang paling menarik lagi dan ramai penguna TIDAK PERASAN adalah KENAIKAN HARGA SYILING AYAM....

dari RM 5.40 (boleh rujuk link ni: http://www.jphpk.gov.my/Malay/Mei03%2011.htm ) tapi semalam dah naik RM 6.00 (kenaikan mendadak RM0.60) dan TIDAK DIUMUMKAN kepada penguna! (boleh rujuk link ni - (http://www.bernama.com/kpdnhep/news.php?id=285302&lang=my&cat= )
laporan akhbar secara tidak langsung, tetapi tiada pengumuman RASMI dibuat oleh pihak kerajaan, terutamanya oleh Dato' Shafeei Afdal.

Sama2 kita fikirkan... minyak umum tidak naik LAGI (lepas musim dot...dot... barulah naik kot?), tapi semua barang2 keperluan, mknn ternakan SUDAH NAIK... sama jgk tu.

Kalo minyak naik lagi... memang bertambah naiklah harga mknn kambing, lembu, ayam dan brg2 keperluan rakyat Malaysia lepas ni.

Yang kerja kerajaan,adalah kenaikan gaji... mereka cuma hanya 19.23% (5,000,000 dari semua jumlah rakyat Malaysia iaitu 26,000,000+)

Yang tertindasnya agak2nya siapa ya? yang selebihnya itulah... 80.77% = 21 juta lagi tu.

Hmm.. apa nak jadi dengan Malaysia kita dalam 10 thn lagi agaknya ya?

Syam

p/s; Babi di Melaka tidak akan dipindahkan, abghalim tahu ke? Kabinet dah keluarkan arahan.. "tidak perlu dihapuskan... dgn syarat penternak ikut syarat kawalan alam sekitar.."- Akhbar & Malaysiakini.com. Dah 50 thn merdeka, dan 50 thn mslh ni berlarutan... nampaknya penduduk Kampung Paya Mengkuang, Kampung Baru Man Lok, Ayer Moleh dan Bukit Beruang di kawasan Kuala Sungai Baru dll akan terus 'menghidu' bau najis khinzir sepanjang hayat merekalah ya (umur purata rakyat Malaysia: 60 thn, jadi org yg plng tua dah 50 thn mereka hidu benda tu.. mrk harap2 thn ni, 'benda tu' pidahlah jugak.. akhirnya, BONUS 10thn lagi nak hidu benda tu agaknya) Sian mereka :-(

Syam

Bab babi saya ada sentuh sikit dalam blog saya.Apa yang menarik perhatian saya adalah PERSATUAN mereka sangat KEBAL.Bolehkah PERSATUAN PENTERNAKAN kita segagah mereka?

Kita belum buat lagi dah berbicara tentang PENYELEWENGAN akan berlaku?Awat orang kita semua suka makan rasuah ka?Kalau sifat Fathonah,Amanah,Siddiq dan Tabliq ujud dalam diri kita,apa nak risau.Wallahualam

Pasal boleh atau tidak kita segagah mereka, Kita BOLEH sbnrnya.

Masalanya kena betul2 ikhlas nak buat & bukan utk kepentingan diri sndiri shja.

InsyaAllah boleh, tapi kena pilih yg terbaik dan betul2 komitmenlah jg.

Tanpa Nama delete 11/21/2007

salam,

saya suka membaca blog ni.. padat dengan info terkini, lebih lebih lagi perusahaan tanaman depu, kambing dan lain lain. secara am nya pada bab pertanian & penternakan lah.. hm.. kenapa perlu kaitkan politik..? satu soalan nak tanye, klu PAS "berjaya" memerintah negara nanti, mampukah PAS mengawal kenaikan harga..? kita semua sedia maklum bahawa punca segala kenaikan ini adalah daripada sumber bahan tenaga seperti petrol & diesel (minyak) bagi kos "transport" bagi semua jenis hasil pertanian & penternakan. kita bukan negara pengeluar utama minyak (OPAC) yang mana kita dapat mengawal sumber itu. hm.. saya pun tak mahu lah bercerita panjang lagi. tapi sebagai nasihat, tak perlulah saudara empunya blog berniaga sambil nak menghentam sesiapa (kerajaan). kerana bakal pelanggan atau pasaran saudara mungkin daripada ahli UMNO juga.. kerana kalau boleh, kalau nak berniaga, berniaga saja lah.. nak berpolitik harap adakan blog yang berlainan.. sekian..

Tanpa Nama delete 12/01/2007

Salam semua,

Saya amat tertarik dgn blog ini, cuma sekadar bertanya itu pon kalau boleh, dan juga berharap agar Tuan punya blog ini menjawab :-

1. Hala tuju penternakan Kambing di negara kita ini semakin hari semakin berkembang, alhamdullilah semuga segala usaha yg dilakukan ini mencapai hasil yg dapat menguntungkan kebanyakkan penternak, tapi adakah pasaran kita ni hanya cukup untuk dipasarkan kepada SASARAN penduduk kampong setempat sahaja, saya tiada melihat kambing ni dipasarkan dipasaran HYPERMARKET & HOTEL HOTEL dan harga jika dibandingkan dengan kambing Import yg dijual begitu mahal sekali, dan quality nya agak kurang baik jika dibandingkan dgn Daging Kambing Import.

2. Kesedaran kebanyakkan pengguna kepada pemakanan Daging Kambing ini sering dikaitkan dengan Colesterol yg tinggi kalau kita memakan daging Kambing tersebut, yg JELASNYA ITU ADALAH SATU TANGGAPAN SALAH SAMA SEKALI, setiap apa yg dihidangkan dengan Daging Kambing sering kita mendengar (Wah... ni kalau makan best tapi lepas makan tumbang ni) kesedaran kita terhadap pemakanan Daging Kambing ini begitu ketara sekali, sering salah anggap terhadap DAGING KAMBING... Kenapa ini berlaku.

3. Kebanyakkan dari penduduk Malaysia tidak didedahkan dengan proses(AGING) setiap kali, kerana jika dilakukan proses(AGING) kebanyakkan kita akan berkata Daging Kambing tersebut tidak lagi segar. Pengguna lebih percaya SEGAR itu bila baru saja lepas disembelih, itu adalah daging segar. Tapi tidak bagi saya. Kerana apa yg saya tahu melalui (RESEARCH) yg dilakukan, cell aktif (FIBRE MUSCLE) masih aktif, dan ini mengundang penyakit jika kita memakan Daging berikut.

Cukup untuk setakat ini dahulu saya insyallah saya akan bertanya lagi.

Wasalam
masterbutcherchef@gmail.com