Rabu, Disember 03, 2008

Baru Balik Dari Bangkok... BioAsia 2008

Sekadar perkhabaran berita mengenai diri,saya baru sahaja balik dari Bangkok start 24hb dan pulang balik ke Malaysia 29hb baru2 ni.


Sertai program BioAsia, syarikat kami terpilih dengan 7 syarikat lain untuk wakili Malaysia ke pameran peringkat antarabangsa.

Semasa rusuhan mula berlaku, pada 25hb. kami berada dibandar Bangkok dan rusuhan hanya berlaku di airport.

Kami semua delegasi dari Malaysia terpaksa balik ke Malaysia menggunakan Bas, perjalanan mengambil masa 18 jam untuk sampai Hatyai (dari Bangkok), bermalam disana semalamam dan bertolak pulang ke Kelantan menaiki van selama 7 jam.

Alhamdulillah program ini satu peluang kepada kami untuk tonjolkan negeri Kelantan dipesada Malaysia dan Benua Asia. Malah kami menjadi contoh kepada semua delegasi dari Malaysia kerana ada 'link' serta dapat membantu menyelesaikan masalah pengangkutan dsbnya semua peserta rombongan dari Malaysia hingga berjaya pulang ke tanahair masing2.

Disepanjang program pula (selama 25jam) diselangi dengan pengisian sesama ahli kumpulan kami dan berberapa individu yang berminat untuk turut serta. Perjalanan 25jam dirasakan sementara sahaja.

Sempat singgah di Masjid Kerisik, masjid dimana 30umat Islam ditembak oleh tentera kerajaan Thai hanya sebab mereka dituduh menyebar kesedaran umat Islam selatan Thai untuk bangkit memperjuangkan Islam. Kesan2 tembakkan peluru kereta kebal dan peralatan senjata canggih turut kelihatan. Kami sempat buat solat berjemaah dan berdoa dimasjid tersebut sebelum bertolak pulang.

Susahnya ingin memberikan kesedaran dikalangan masyarakat Islam sendiri disana, mereka semua diancam dengan peluru kereta kebal/meriam/peluru, dibunuh, sembelih dan sekatan ekonomi & politik dll tetapi masih bersemangat ingin meneruskan perjuangan Islam disana.

Kita di Malaysia? baru diancam dengan kesibukan tugas harian, air water canon, pecat dari jawatan, dibuang kerja dll... itu pun rasa dah berat dan takut. Sama2 muhasabah diri. Semoga shbt2 di Selatan Thai terus istiqomah memperjuangkan Islam dan kita semua turut bersemagat waja untuk memperjuangkn Islam kembali di Dunia. Amin.

Satu pengalaman yang menarik dan menguntungkan, walaupun sudah menjangkakan semua perkara tersebut bakal berlaku(ambil alih airport), demi tugas dan tanggungjawab pada agama dan untuk menaikan imej kerajaan Kelantan terutamanya dalam sektor bioteknologi, kami turut serta program tersebut.

Tamat siri Bangkok.

Balik ke Malaysia 29 hb, pada 1 Disember terus naik flight ke UPM (walaupun rumah dimasuki air) kerana ada mesyuarat dengan ICC UPM bagi membincangkan dan membawa balik teknologi yang berkaitan dan menerokai prospek2 baru yang wajar dikomersilkan di Kelantan. Dengan hasrat yang sangat besar iaitu menjadikan Kelantan Jelapang Makanan Negara 2015 nanti dan Kelantan Menerajui Perubahan, InsyaAllah.

2hb Mesyuarat dan 3hb bos kami bertolak ke KL sekali lagi kerana perlu menghadiri bengkel Enzim.

Dan saya diKelantan kena take aver tugasan beliau sementara waktu bagi menyelesaikan urusan mesyuarat Board pada 11 November nanti dan Seminar Bioteknologi Dalam Sektor Pertanian Negeri Kelantan 2008 pada 21 November nanti.

Walaupun dirasakan penat, tidak cukup masa dsbnya, diri ini sentiasa rasa gembira bekerja dengan shbt2 sefikrah dan Kerajaan Islam di Kelantan, rasa 'tangan' Allah sentiasa bersama2 kami. Alhamdulillah.

Doakan kami semua berjaya dan minta maaflah sekiranya ada mesyuarat yang ambo tidak dapat pergi sementara waktu ini, email yang tidak berbalas, telefon yang tidak terangkat dsbnya. InsyaAllah saya janji jika ada masa yang kosong saya akan penuhi dengan aktiviti2 sahabat2 semua.

Wassalam.

Syam Ghaz

p/s; harini get ready untuk balik kg minggu ni bagi membantu mangsa2 banjir di Rantau Panjang, sapo2 nak joint boleh la :) Saya SU Agung Gabungan NGO Kelantan.

p/s; wife saya pesan, AWAS kepada lembu/kambing/binatang korban yang sudah diberikan ubat atau suntikan antibiotik, kesannya anda tidak boleh makan haiwan korban tersebut selama 2 minggu (jadi tak boleh sembelihlah... kalo sembelih juga?? kena tanya Dr manusia pula lah). Saya ada jawapannya, kalu nak tahu lebih lanjut SMS lah ya. Wassalam.

Artikel Terkait