Ahad, Disember 20, 2009

Mini SARA BURI di Machang, Kelantan

Alhamdulillah hampir sebulan tidak sempat update blog ini, kebetulan selepas sahaja balik dari Bio-Malaysia haritu, saya terus diamanahkan berberapa projek penting untuk dilaksanakan dalam masa yang singkat.

Antaranya menciptakan formulasi makanan ayam organik-herba (100% organik & 0% bahan kimia) dan projek ayam herba, mewujudkan EM Technolgy & Entrepreneurial Center(EMTEC), menguruskan test plot ladang pisang organik tahun 2010 - kami bercadang nak buka ladang komersil) dll dan mengerakkan NGO's di Kelantan bagi menuntut royalti petroleum daripada Persekutuan Malaysia (Sy jadi SU, GEGAR detail ttg ni boleh masuk blog GABUNGAN). Disebelah kiri atas adalah gambar saya denganTok Guru & Sifu saya :)

Harini rasa mcm tak sempat juga nak tulis panjang-panjang (kena siapkan satu proposal master plan business nex year), Berikut adalah sedikit tentang EMTEC @ Mini Sara Buri.

EM Technolgy & Entrepreneurial Center(EMTEC)

VISI EMTEC

Melahirkan masyarakat yang hidup sejahtera dalam lingkungan persekitaran harmoni.

MISI EMTEC

Ke arah penggunaan teknologi hijau dalam kehidupan seharian dengan aplikasi teknologi EM.

FUNGSI EMTEC

Sebagai pusat pengembangan Teknologi EM dan keusahawanan.

SEKTOR PENGLIBATAN

Pertanian

· Fruits & Vegetables

· Bio-fertilizer

· Aquaculture

· Animal Husbandry

Alam Sekitar

· Water Treatment

· Waste Management

· Household Uses

Mikrobilogi

· Microbial bioreactor

· HALAL Probiotik

Health

· Healthcare product

· EM candy

· Herba

Berikut adalah gambar-gambar aktiviti saya yang padat, biarlah gambar2 dibawah menceritakan sendiri apa yg saya buat ya :)

Perbincangan dengan syarikat Korea dan syarikat Enzim Malaysia Sdn Bhd bagi menghasilkan formulasi makanan khusus ternakan ayam dll di Bio Malaysia 2009.

Bergambar dengan Bio-reaktor EMAS kami, sesiapa yang berminat boleh order dengan saya.

Saya bersarapan pagi bersama YB Zul, Suhaizi bersarapan pagi di rumah Pak Su (Pengarah EM Admins) bersama Mr. T. Sawada (Pengarah JAMOF) di Pulau Pinang.

Banner EMTEC - hasil daripada keputusan mtg di Penang maka usaha dibawah dilaksanakan.

Bangunan Utama EMTEC dengan Dewan Utama boleh memuatkan 400 orang peserta.

Bilik Latihan EMTEC yang serba cangih serta mampu memuatkan 200
orang peserta pada satu masa


14 buah Chalet ala Home Stay turut juga disediakan.

Pusat Latihan Praktikal utk membuat memelihara kambing, membuat baja kompos-hilangkan bau najis haiwan, baja bokashi, mud ball, silaj, penanaman sayuran herba dll.

Sebagai sokong padu keatas usaha memperkenalkan EM secara lebih meluas, EMTEC telah menjemput delegasi dari Jepun ( Mr. T. Sawada), Exco Kerajaan Negeri Pulau Pinang (YB Lydia Ong Kok Fooi), Syrkt EM Admins (Mr. Paksoo dan family), Pengerusi Perdagangan Indonesi-Malaysia Thailand dll bertemu dengan YAB Tuan Guru Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan dengan Exco-Exco Kerajaan Negeri Kelantan.

Taklimat kepada Exco, UPEN, PKINK, MPKB dll disampaikan oleh Pak Soo di Bilik Mesyuarat MMK.

Sebagai tanda komitmen dan keyakinan saya, saya sendiri telah meminum EM (Probiotik), itu adalah tangan saya.

Pada hari yang sama saya dan Tok Guru saya juga berjaya menghasilkan Dedak Ayam 100% Organik dan 0% Bahan Kimia. Alhamdulillah :)

Percubaan kepada anak-anak ayam, semua makan dengan 'lahap' sekali. Anak-anak ayam kampung ini akan diletakkan di EMTEC.

Semalam sehari suntuk juga saya adakan berberapa aktiviti taklimat, praktikal membuat Silaj kepada staf EMTEC dan EM Muffin yg akan dikeluarkan tidak lama lagi.

Tong yang mampu memuatkan 100kg rumput yg bakal menjadi Silaj (daripada Napier India IKN091) berberapa hari lagi. Secara tidak langsung usaha ini akan membantu para pengusaha menjimatkan kos makanan ternakan kepada 60% seharian.

Siap sepenuhnya, 4 hari lagi kambing2 di EMTEC boleh 'ngap'

Hari pertama saya di Sara Buri, Bangkok. Saya sudah menanam hasrat untuk membuat Mini Sara Buri di bumi Kelantan.

InsyaAllah dengan sedikit ilmu dan sokongan pakar2 EM (terutama Paksoo, Mr T.Sawada, Dr Higa), sokongan padu kerajaan Negeri (terutama YB Zul, YB Che Lah dll) Mini Sara Buri di Kelantan akan diwujudkan tidak lama lagi. Sara Buri adalah hasil usaha Dr Higa, EMRO (EM Research Organisation), APNAN (Asia Pasific Agricuture Network), Negara Thailand dan penduduk setempat.
Lebih lanjut tentang aktiviti saya di Sara Buri boleh baca di link ini. Sila klik Bengkel Antarabangsa Kyusei Nature Farming

Artikel Terkait