Khamis, Disember 31, 2009

Tanam Sayuran - 'Badan sihat, Otak cergas'

'Badan sihat, Otak cergas' satu kempen yang kerap dilaungkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia sebelum ini, sekarang entahlah ada ke tidak. Sebab dah kurang tengok berita TV, banyak benda yg tak betul dari betul yg dilaporkan. Sekarang ni menggunakan internet sepenuhnya utk akses maklumat yang lebih tepat.

Berkenaan dengan tajuk diatas, ia berkaitan tentang aktiviti saya dikebun sayur pada pagi ni, kat Negeri Sembilan. Kebetulan balik bercuti hujng tahun, jadi sempatla melawat kebun-kebun yang diusahakan oleh Pak Mertua saya. Berpeluh juga satu badan, berjemur ditengah panas... tapi sedikit pun tak rasa penat... sebab happy kerana dapat punggut sendiri hasil yang diusahakan.

Adalah berberapa jenis sayuran yang diusahakan iaitu kacang boncis, kacang panjang, peria katak dan lada kulai. Alhamdulillah sepagi sahaja boleh dapat RM200 lebih... itu tidak termasuk jualan lada kulai.

Kacang buncis

Kacang buncis atau nama saintifiknya adalah Phaseolus vulgaris mengandungi pelbagai khasiat yang tidak terdapat pada tumbuhan sekelurga dengannya.

Sayur yang kaya dengan protein dan vitamin ini membantu menurunkan tekanan darah serta mengawal metabolisme gula dalam darah dan amat sesuai dimakan oleh mereka yang menghidapi penyakit kencing manis atau darah tinggi.

Bagi mereka yang khuatir kerana mempunyai berat badan yang keterlaluan , kacang ini dapat membantu mengatasi masalah mereka. Ini kerana ujian makmal telah menunjukkan kacang ini mengandungi serat dan enzim yang boleh membantu menurunkan berat badan.

Peria katak - Insulin Tumbuhan

Peria katak atau nama saintifiknya ialah Momordica charantia. Peria katak juga mempunyai pelbagai kegunaan sebagai ubat tradisional di sekeliling dunia, serta berpotensi untuk merawat jangkitan HIV. Dalam perubatan Ayurveda India, Peria Katak sering diperlihatkan sebagai sejenis "insulin tumbuhan" dan oleh itu, amat disyorkan untuk pesakit kencing manis. Di Filipina, teh peria katak digunakan dengan amat berjaya untuk merawat kencing manis dan kawalan gula darah bagi orang miskin.

Berikut adalah dikongsikan gambar-gambar di kebun sayur milik family kami, gambar pun masih panas2 lagi :)

Tapak re-planting tanaman cili kulai mengunakan kaedah fertigasi

Tapak baru untuk penanaman sayuran
Pekerja sedang memungut hasil kacang panjang

Pengredan sebelum dihantar ke pasaraya.

Alhamdulillah dah dapat masuk pasaraya :)

Artikel Terkait

1 ulasan so far

Tanpa Nama delete 4/03/2015

pasaraya mana ni?