Selasa, Disember 22, 2009

Kursus di EMTEC - day 4

Tags

EM Technolgy & Entrepreneurial Center (EMTEC) adalah sebuah pusat latihan Teknoogi EM. Harini saya baru sahaja lepas melihat silaj yang dihasilkan pada Sabtu lepas dan dicuba kepada Kambing, resultnya Alhamdulillah sangat-sangat memberangsangkan, kambing makan dengan lahap sekali. Ia nyata sekali berbeza dengan kambing-kambing diberikan makan rumput, atau diberikan makanan rumput dengan resepi lain.


Antara kursus-kursus yang dirancang untuk diadakan di EMTEC ialah kursus Aplikasi EM dalam sektor Pertanian, Perikanan, Penternakan dan Alam Sekitar. Selain daripada itu peserta-peserta juga akan diajar cara memelihara kambing, membuat silaj, membuat baja bokashi, mud ball, kursus penanaman cendawan, teknologi lada fertigasi, penternakan ikan keli organik, penanaman pisang dan pembuatan kek pisang organik, penanaman rumput, pemulihan tanah, perawatan air, mengusahakan sayuran-sayuran organik, membuat pesticid (racun haiwan perosak) organik, antiotik semulajadi untuk haiwan dll.

Sepanjang kursus yang diadakan akan diterapkan juga modul-modul kerohanian agar peserta kursus dapat mengenali Pencipta/ Tuhan dan ia selaras dengan konsep Bertani Satu Ibadah yang digerakkan oleh Kerajaan Negeri Kelantan sekarang.

Berikut adalah sedikit gambar-gambar yang saya ingin kongsikan dengan sahabat2.InsyaAllah sekiranya semua ativiti yang dirancangan berjalan dengan baik, bumi Kelantan akan menjadi Negeri yang pertama mempunyai pusat latihan bagi Teknologi EM di Malaysia.

Silaj yang berjaya dihasilkan, baunya cukup menyelerakan.

Kambing makan dengan lahapnya, puas hati dapat buat bila dapat tgk kambing-kambing ini makan dengan selera skali. Secara tidak langsung ia akan menjimatkan kos dedak kepada 60% :)

Kursus membuat baja organik mengunakan najis kambing dan aplikasi EM dalam menghasilkan baja bio-organik.

Kawalan kualiti terhadap baja bio-organik yang dihasilkan

Sungkupan diperlukan bagi memastikan tindakbalas berlaku dengan cepat. InsyaAllah hari Khamis nanti kami buka :)

Persediaan tapak berbumbung bagi penanaman Fertigasi (belah kiri) dan warna putih di sebelah kanan ialah polibeg yang telah diisi dengan media penanaman Cili Kulai.

Artikel Terkait