300x250 AD TOP

Isnin, Mac 12, 2007

Kategori:

Ternakan Ikan Keli Kanvas, Peluang Baru Yang Perlu Diterokai.

Maaf diatas kelewatan menghantar maklumat mengenai kertas kerja seminar(Contoh KERTAS KERJA PROJEK IKAN KELI ada dimasukkan dalam ruangan download kertas kerja) dan info mengenai ikan keli. Berikut adalah beberapa note ringkas berkaitan ikan ternakan ikan keli kanvas.

Jika ada sesiapa yang berminat ingin mengusahan projek ternakan ikan keli ini saya cadangan agar mengikuti kursus singkat (2 hari,hujung minggu) di Pusat Ternakan Ikan Air Tawar, Machang.

Banyak pengalaman dan pengetahuan yang boleh dapati. Terutamnya cara ingin menghasilkan anak ikan keli, buat makanan, binaan kanvas dll secara sendiri (sudah pasti ia dapat menjimatkan kos projek kan) dan secara tak langsung ia dapat meningkatkan margin keuntungan projek.

Harap note diatas dapat membantu kepada semua yang berminat dalam sektor perikanan.

* Utk melihat dengan lebih jelas, kena 'double clik' di gambar tersebut. TQ

Maklumat berkaitan Projek Ternakan Ikan Keli Dalam Kanvas
Kandungan Omega 3 terdapat dalam ikan keli, biasanya minyak ini
hanya terdapat dalam ikan di laut dalam.


Di Kelantan ada satu syarikat buat sardin keli.
Kepada sesiapa yang hendak mengetahui tentang ternakan ikan keli ni boleh berhubung terus dengan satu syarikat ni .

PENDAPAT PERIBADI SAYA TTG PROJEK INI:

Salam,

Shbt2 peminat dan penternak ikan keli:

ada berberapa perkara yang saya ingin bangkitkan sebagai renungan dan pandangan saya diatas pertanyaan dan pendapat shbt2;

ada berberapa perkara yang perlu diperhatikan sebelum anda semua ternak ikan keli dalam kanvas:

1. kesesuai habitat keli - yg suka duk dalam lumpur.

- andaikata dibela juga dalam kanvas, ia memang boleh. tapi akhirnya ia akan menyebabkan ikan keli tersebut menjadi lebih kecil dan lambat membesar(lambat membesar dikira kos... kerana kena bagi makan-dedak), yg besar menjadi dominan dan yang keli kecil menjadi kelompok minoriti dalam kanvas yang kecil akhirnya mati!

2. kos makanan yang tinggi,

- bila guna kanvas, tiada jalan lain nak kena bagi makan kecuali makan dedak. kerana jika bagi perut ayam or agro waste yang lain, menyebabkan kolam menjadi busuk, berpenyakit dan menyebabkan kos tinggi untuk menyalin air kanvas(air mahal skrg ni - kec. gali telaga sendiri - tapi elektrin pula) setiap kali bagi mknn mcm diatas.

- kesudahannya, shbt2 semua tetap kena bagi dedak. harga dedak ikan skrg cukup2 tinggi? mampukah kita semua nak tampung kos makanan tersebut, yg akhirnya akan mengurangkan margin keuntungan yang patut kita terima setiap bulan?


3. kos kanvas yang mahal - rm1200-1500 per unit--- ini jika di KB, jika ditempat lain. saya pasti harganya lebih mahal.

1 buah kanvas mampu menampung paling maksimum 700 ekor ikan keli. agak2nya brapa kanvaskah yang mampu tingkatkan produktiviti dan penggunaan sumber secara efisyen?
20 buah utk skala komersil biasanya.

20 buah x 1500=rm30,000 untuk kanvas shja sdr sudah belanjakan. ia tidak termasuk dgn kos paip, enjin air, jaring, promosi, kenderaan-minyak, upah pekerja dll.

last2 skali siapa yang untung agaknya??

penjual dedak
penjual benih ikan keli
penjual kanvas
penjual batang paip
penjual enjin air

shbt2 semua mcmn?

makin hari makin cerut perut sebab modal kena keluar makin besar, sebab kena tanggng kos makanan yang makin hari makin meningkat. kos makanan merupakan kos operasi terbesar dalam projek ikan keli kanvas(selain dari kos tetap spt kanvas dll)

bila nak jual, tiada permintaan dan tiada pemborong nak beli? sebab apa?

mereka nak beli semua barang dgn harga murah. andaikata shbt2 jual dgn harga mahal(sebab kena tanggung kos operasi yg tinggi), sudah pasti mereka tidak akan membelinya daripada shbt2.

cadangan saya;

1. teknologi ini baik hanya untuk pengusaha kawasan bandar yg tiada kawasan atau tanah untuk dibuat kolam sahaja. andaikata ingin buat, kena buat secara komersil, baru dapat meningkatkan produktiviti.

2. guna sistem kolam tanah scra sistematik- tgk balik apakah kelemahan sistem kolam? adakah ia lebih baik atau sebaliknya?.

bagi saya ia adalah lebih baik dari sistem keli kanvas yang diperkenalkan sekarang. kerana ia lebih menjimatkan dan 'mesra rakyat';

- bina 1 kolam yg boleh memuatkan 30,000 ekor keli hanya perlu upah orang gali dalam rm1500 shaja/2day. tambah rm500 lagi untuk jaring dan itu sahaja. berbanding dgn kos RM1,200 hanya untuk 1 kanvas sahaja yg memuatkan maksimum 700 ekor shja? mana lebih jimat?

- kos makanan? murah dan menjimatkan, cuma ambil FREE perut2 ayam, ikan lebih, nasi2 lebih dsbnya dan bagi ikan2 keli anda makan... semuanya adalah percuma dan boleh diperolehi dgn mudah. boleh dikatakan anda tidak perlu mengeluarkan langsung untuk kos makanan, kalo keluar pun hanya untuk minyak dan beli sikit dgn harga yg cukup2 murah.

- tiada kos untuk UTILITI - air, elektrik, mesin pam, tangki, dll.

- ikan keli cepat membesar, sesuai dgn habitatnya dan lebih mesra alam - kitar semula hasil pertanian.

3. andaikata nak usaha juga projek ini, sdr2 kena fikirkan teknologi untuk mengetinkan ikan keli, jadi IKAN KELI SARDIN dan lawan sardin cap ayam dsbnya. jual dgn harga yg kompetetif dan masuki pasaran halal. ia secara langsung dapat menjimatkan kos bg ikan makan, kerana selepas 40 hari... ikan keli sudah cukup besar dan makan BANYAK.

4. cuba lihat prospek jual anak keli - kosnya lagi murah dan menguntungkan. harga pasaran tahun lepas, rm0.20 seekor bagi seekor anak keli yang saiznya cuma 2cm. mcmn? menarik bukan?

5.kena wujud rantaian makanan semua penternak ikan keli di Malaysia... dari

- buat Dedak - benih - kolam - pemborong -restoran/hotel-pemasaran dan akhirnyta kepada pengguna.

barulah dapat untung banyak dan dapat kurangkan kos.

harap dapat membantu sahabt2 semua, padangan saya ini hanya berbentuk cadangan dan bukan niat saya untuk mengkritik mana2 pihak.

hanya skdr padangan untuk meneutralkan kegelojohan kita semua. bagi saya, shbt2 semua kena teliti dan analisis sebaik mungkin semua aspek mana2 projek yg sdra ingin jalankan. supaya ia bedaya saing dan menguntungkan semua pihak.

jangan buat hanya semata2 disebabkan trend. kerana sejarah sudah membuktikan. ayam serama sudah hilang warna, ikan flower horn sudah karam dilautannya, arnab entah kemana dan banyak lagi projek2 baru diperkenalkan sudah tengelam dll.

buatlah yang terbaik untuk diri anda, keluarga anda, masyarakat dan negara. perhatikan betul2... kerana anak2 anda sedang menanti 'rezeki' datang dari anda.


all the best! harap pandangan ini dapat membantu.

buatlah solat istiqharah dulu sebelum buat pilihan, insyaAllah Allah bersama-mu. sy sentiasa mendoakan kejayaan shbt2 saya :)

syam ghaz.

197 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

akum..
nak tanya berkenaan pasaran ikan keli ni? macam mana untuk mencari pemborong? tq

Tanpa Nama berkata...

Assalammualaikum

Saya memang berminat untuk menjalankan projek ikan keli dalam kanvas dan kini sedang mengumpul maklumat.Adakah kursus singkat tersebut boleh dihadiri oleh peserta dari negeri selain Kelantan?

Tanpa Nama berkata...

saya berminat dgn kertas kerja tu..tapi dah tak boleh download...boleh email kepada saya skylinegt33@gmail.com terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

terima kasih atas segala article berkenaan bidang pertanian. saya amat berminat dlm bidang ni. harap dpt emailkan kertas kerja kepada my.angkasa@gmail.com. jasa saudara amat dihargai.

Tanpa Nama berkata...

saya berminat dengan kertas kerja dan artical dlm blog ini..boleh saudara emailkn kertas kerja saudara ke my_hairul84@yahoo.com....saya amat berminat dan saya harap pihak saudara dapat emailkn kepada sy...terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Syabas Bro. Saya berminat untuk memulakan projek ternakan ikan keli didalam kanvas ini. Jika tidak keberatan, sila email kepada saya kertas kerja di blog ini untuk saya membuat penilaian.

Email saya : zulsamah@gmail.com

Azie berkata...

terima kasih atas maklumat yg diberikan. cuma ada satu pertanyaan boleh ker kalau saya nak ternak ikan ni dalam akaurium.saya sebenarnya nak buat penyelidikan terhadap ikan keli ni dan mencari kaedah yg sesuai dalam penternakan ikan keli.sekiranya encik ader maklumat ttgnya, dan tidak keberatan untuk berkongsi,boleh tak sekiranya encik email kpd saya juliettswett@yahoo.com..segala kerjasama encik saya dahului dengan ucapan terima kasih..

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum
saya harap saudara boleh mengirimkan email tentang kertas kerja yg saudara tampilkan dlm blog saudara ke email saya..
syahrudin_ar@yahoo.com
kerjasama saudara amat saya harapkan..

terima kasih

zam berkata...

saya tinggal di bahagian utara,dimana saya boleh dapat kursus untuk aktiviti ternak ikan dalam kanvas dan bagaimana hendak membuat oinjaman jika modal kurang mencukupi..

Tanpa Nama berkata...

ASSALAMUALAIKUM.CIK SAYA ADALAH SALAH SEORANG GRADUAN YANG MENGGANGGUR DAN SAYA SANGAT MEMINATI PENTERNAKAN IKAN
KELI DALAM KANVAS INI,SEKIRANYA ENCIK TIDAK KEBERATAN UNTUK BERKONGSI
KERTAS KERJA CIK DENGAN SAYA.BOLEHKAH CIK EMAIL KEPADA SAYA okageisensei@gmail.com KERANA SEKARANG SAYA MASIH MEMBUAT KAJIAN TENTANG IKAN KELI INI.SEKIAN TERIMA KASIH.SEGALA KERJASAMA DARIPADA PIHAK CIK SAYA UCAPKAN JUTAAN TERIMA KASIH.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum.Saya harap encik dapat menolong saya dalam menyediakan kertas kerja.Oleh itu saya harap encik dapat emailkan contoh kertas kerja encik kepada saya, Shafirul_89@yahoo.com.Pertolongan encik saya dahulukan dengan ucapan jutaan terima kasih.Selain itu bolehkah saya hadiri kursus yang disediakan.hubungi saya,017-6418732.
Muhamad Shafirul bin Supaat.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum.Saya malik faizal bin sulaiman saya berminat untuk menceburi bidang perternakan ikan keli kanvas ini dan saya juga ada tanah untuk perternakan ini di pontian johor modal saya dah ada cuma kertas kerja dan kursus blm saya hadiri harap encik dapat menolong saya dalam menyediakan kertas kerja.Oleh itu saya harap encik dapat emailkan contoh kertas kerja encik kepada saya, malikbiz81@yahoo.com Pertolongan encik saya dahulukan dengan ucapan jutaan terima kasih.Selain itu bolehkah saya hadiri kursus yang disediakan.hubungi saya,019-2648733.

Tanpa Nama berkata...

Assalammualaikum

Saya memang berminat untuk menjalankan projek ikan keli dalam kanvas dan kini sedang mengumpul maklumat.Adakah kursus singkat tersebut diadakan di selangor? jika ada sila email kan kepada saya di fith3_mmc@yahoo.com berserta dengan matlumat lanjut. terima kasih.

ShamGz _ Nimz berkata...

w'salam wbt,

Mengikut maklumat yang saya ada, semua jabatan Perikanan ada menyediakan kursus sangkut untuk ternakan ikan keli dalam kanvas.

Sdr boleh bertanyakan mana2 jbtn perikanan negeri, samada di Slgr atau luar.

Pejabat Perikanan Negeri Selangor
Tingkat 16
Wisma MBSA

40000 Shah Alam
Selangor

03-55190169
03-55190170

harap dapat membantu.

mohd sobri berkata...

as'kum..
saya amat berminat tentang penternakan ikan air tawar terutama keli, boleh saudara emailkan kertas kerja kepada saya berkenaan proses bermulanya dan juga strategi pemasaran di kemeja_kain@yahoo.com
terima kasih

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum...saya sudah mempunyai kolam ikan dan anak2 ikan keli afrika..saya ingin bertanya bagaimana saya ingin mendapatkan pemakanan ikan omega3...pada siapa n di mana saya hendak membekalkan ikan2 ini.. (masalaina@yahoo.com)

Lan berkata...

Selain daripada keli kanvas, keli boleh diternak ditaliair, dalam sungai dan juga kolam tanah. Saya ternak keli dalam sangkar disungai.

ShamGz _ Nimz berkata...

salam.

maaf diatas kelewatan, kebetulan sibuk dgn aktiviti ngo's kebelakangan ni.

jwpn kpd:

1.En Mohd Sobri: kertas kerja lengkap saya tiada, maklumat di atas sdr boleh gunakan sbgai input penting dalam membuat satu kertas kerja lengkap. p/s; jgn lupa menaikan kos harga makanan ikan, kerana thn depan harga makanan haiwan ternakan akan naik melambung tinggi.



2. En Anonymous: makanan yang ada omega 3 tiada dipasaran (ada jika dicari). Sbnrnya omega 3 adalah sejenis minyak yang terdapat dalam tubuh ikan keli tersebut. yg mana biasanya kandungan minyak omega 3 ini biasanya terdapat pada ikan2 laut dalam dan ikan kod di luar negara. Petua: untuk bagi ikan keli selera makan, lebih baik kiranya sdr campurkan sedikit darah ayam yg disembelih dalam dedak ikan untuk diberikan kepada ikan keli sdr mkn. cuba sikit dulu baru tahu.

3. En Lan. Tahniah kerana sudah berjaya menjadi usahawantani jaya. teruskan usaha dan jangan mudah putus asa. 90% rezeki adalah datangnya dari perniagaan :)

2.

Tanpa Nama berkata...

salam...
sy amat berminat dalam perternakan ini. Boleh tuan email kan segala maklumat dan serta bahagian pengurusan kewangan utk kertas kerja.
Saya amat berterima kasih kepada pihak tuan.
Email=Nur-Saaduddin.Datim@standardchartered.com

hondaoren berkata...

saya ingin tahu tntang pasaran ikan keli di pantai timur, terutama di kelantan..dan bagaimana untuk mndapatkan pemborong.. tolong email kan sebarang maklumat tentang pemasaran ikan keli di pantai timur,terutama di kelantan. terima kasih, hondaoren@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

sila hantarkan e-mail tentang ternakan ikan keli dlm kanvas di e-mail saya.shaz_wie@yahoo.com.my
saya tidak boleh print.

Tanpa Nama berkata...

Akum...sya adalah seorang kakitangan kerajaan yang ingin membantu ayah dan ibu yang telah bersara swasta...amat berminat dalam projek keli dalam kanvas...memandangkan mempunyai tanah ditepi sungai dan dibelakang rumah yang luas....boleh tak tolong emailkan saya kertas kerja bagi projek ini...amat berharap agar dapat sokongan....saya skarang di daerah pekan. pahang kalo bole juga boleh tak berikan contact yang terdekat...faizal_bangsar@yahoo.com...0129171884

Tanpa Nama berkata...

salam alaik...

saya merupakan graduan kejuruteraan tahun 2 yang masih menuntut di ipta. saya amt berminat menceburi dan meneliti bidang ini. bagaimana sya dapat boleh mendapatkan maklumat mengenai kursus -kursus yang berkaitan penternakan ikan keli kanvas? terima kasih... faiz_rojer@yahoo.com

nick_kds berkata...

askum mamber2 smua....
cuba kita tengok situasi ternakan ikan keli di pantai timur pada masa sekarang amat membanggakan boleh dikatakan setiap kedai makan yang kita singgah habis tidak pon mesti ada ikan keli goreng .... jadi masalah pasaran saya rasa tak menjadi masalah cuma kita perlu rajin sahaja... kita tidak boleh menjadikan masalah pasaran masalah pertama sebab sya ada jumpa dengan penternak ikan keli sendiri ,penternak tersebut mencari penyelesaian sendiri dengan memasarkan hasil ternakan sendiri dan menghasilkan prodak hiliran seperti ikan keli salai, serunding ikan keli, keropok ikan keli dan saya ada dengar di kelantan ada satu syarikat buat sardin keli...
kepada sesiapa yang hendak mengetahui tentang ternakan ikan keli ni boleh berhubung terus dengan satu syarikat ni ...

kumpulan siswazah perikanan
kspmsb@yahoo.com.my
tel 09 9756344

saya mendapat tunjuk ajar dari syarikat ini jugak....
insyallah dia orang dapat memban tu...
diharap dengan maklumat yang tak seberapa ni dapat membantu rakan-rakan semua...
" PERTANIAN SATU PENIAGAAN"

Tanpa Nama berkata...

Askum..saya amat berminat untuk menternak ikan keli dalam kanvas. buat masa sekarang saya masih dalam proses mencari info yang secukupnya mengenai ternak keli ni..boleh tak email kn kertas kertas mengenai ternak keli ni kat pear_7784@yahoo.com
thank you!

rotpi berkata...

saya berminat untuk dapatak maklumat lanjut tentang ternakan ikan keli dalm kanvas @ kolam buatan. bolek emailkan maklumat berkaitan proses penyediaan tapak kanvas, tempat jualan anak ikan keli, pasaran, pemakanan dan kos secara keseluruhan untuk memulakan projek ternakan ini serta kertas cadangan untuk memulakan industeri ternak ikan dalam kanvas. saya amat berharap dari pihak tuan.

Mohd Fauzi berkata...

Akum saya beminat berkenaan dengan penternak ikan dalam kanvas ini.Jika boleh saya ingin mendapatkan maklumat dengan lebih lanjut mengenai cara-cara permulaan projek ini,anggaran modal awal untuk memulakan projek serta contoh kertas kerja untuk memulakan projek ini...Tindakan dari pihak tuan amatlah saya hargai....(email.....uchihasasuke82@gmail.com)

Tanpa Nama berkata...

a'kum,terima kasih di atas maklumat yg saudara beri.sy amat berminat utk menternak ikan keli dlm kanvas.sy tk tau mcm maner hendak mula dn brapa modalnya.sy ada kawasan sndri diumh sy.sy dh cuba call pejabat perikanan di s.alam.tp ianya tk dpt membantu sy.sy tinggal di kawasan petaling jaya.sy berharap sgt,saudara dpt membantu sy dr segi info di kawasan selangor.sy hargai atas pertolongan saudara.email sy- maygatfatzill@yahoo.com

---RumI--- berkata...

Assalam mualaikum, saya berminat dengan penternak ikan dalam kanvas ini.Jika boleh saya ingin mendapatkan maklumat dengan lebih lanjut mengenai cara-cara permulaan projek ini,anggaran modal awal untuk memulakan projek serta contoh kertas kerja untuk memulakan projek ini. Saya juga ini menyertai kursus tersebut, boleh saudara email kepada saya di rumics006@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

Peluang Mendapatkan Pendapatan Lebih Dengan Syarikat Kami Dan Kami Mencari;

1.Pengusaha
Berminat Menjadi Pengusaha Dalam Pemeliharan Ikan Secara Sistematik Dengan Teknologi Terkini Dan Mempunyai Kontrak Selama 3 Tahun

2. Pemborong/Peruncit
Berminat Menjadi Pemborong Atau Peruncit Dengan Harga Berpatutan Dan Dijamin Menguntungkan

Buat Masa Ini Terbuka Untuk Sekitar Lembah Kelang , Seremban Dan Melaka. Peserta Dari Negeri Lain Juga Boleh Hubungi En Nasrul Amir-0126438484 Untuk Keterangan Lanjut.

KeARAH PERMAKANAN HALAL

Tanpa Nama berkata...

salam...nma sya firdaus. sya jga bmnat utk dpatkan kertas kerja tu. bleh x emailkan kt email sya??

email:- fifa8978@yahoo.com

pkn_aqua berkata...

http://pekanaquaculture.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

saya pembekal anak benih ikan keli.. pada sesiapa yang memerlukan anak benih sila call saya 013-2103032

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum.. saya subhi. saya sangat berminat untuk usahakan projek ini.. sakarang saya sedang sediakan 3 buah kolah/kolam.. tetapi saya tidak tahu camner/ dimana nak dapatkan benih ikan. apa lagi yang perlu saya ada/tahu/apa2 dokumen yang diperlukan ( daftar syarikat). bolehkah encik berikan tunjuk ajar camner nak start ( step 1,2,3 dll).

email saya : myreload4u@yahoo.com
yahoo ID YM : myreload4u

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum.. saya subhi. saya sangat berminat untuk usahakan projek ini.. sakarang saya sedang sediakan 3 buah kolah/kolam.. tetapi saya tidak tahu camner/ dimana nak dapatkan benih ikan. apa lagi yang perlu saya ada/tahu/apa2 dokumen yang diperlukan ( daftar syarikat). bolehkah encik berikan tunjuk ajar camner nak start ( step 1,2,3 dll).

email saya : myreload4u@yahoo.com
yahoo ID YM : myreload4u
hp no : 016-6777 071
hp no : 019-3771 036

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum.... selain ikan keli ikan apa lagi yang sesuai dengan kanvas ini? Adakah ikan puyu sesuai diternak didalam kanvas? Saya juga ingin tahu cara khusus perternakan ikan puyu.

email saya: takano_hatta@yahoo.com

ajak berkata...

askum saya ada membekal benih ikan keli dan juga kanvas jika berminat hubungi saya 013-2667866 / 017-2914700

amy berkata...

askum saya berminat untuk menternak ikan keli dalam kanvas...jika ada yg blh bantu saya...saya alu2kan..hubungi..racingboy_amy@yahoo.com @ 0172826874

Tanpa Nama berkata...

boleh tak sy dptkan rancangan perniagaan utk projek ikan keli ni..
sbb sy memerlukan rancangan perniagaan utk kursus sy..

Tanpa Nama berkata...

boleh tak sy dpt kan rancangan perniagaan utk projek ikan keli kerana sy memerlukan nya utk kursus entreprenurship yg merupakan kursus wajib utk pelajar uitm..
di harap pihak encik sudi menghantar rancangan perniagaan ikan keli..
sila anta ke emel sy:fa10liyana87@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

akum..
nak tanya berkenaan pasaran ikan keli ni? macam mana untuk mencari pemborong?
saya berminat dengan penternak ikan dalam kolam tanah. Jika boleh saya ingin mendapatkan maklumat dengan lebih lanjut mengenai cara-cara permulaan projek ini,anggaran modal awal untuk memulakan projek serta contoh kertas kerja untuk memulakan projek ini. Saya juga ingin menyertai kursus tersebut, boleh saudara email kepada saya di faizal_jhn@yahoo.co.uk @ 012-3470381 FAIZAL

Tanpa Nama berkata...

salam..
saya ezuin, saya mmg berminat dgn projek ternakan ikan dalam sangkar nie.. jadi saya minta pihak en memberikan saya panduan mengenai ternakan ikan dalam sangkar nie.. saya juga ingin meminta pihak en memberikan saya contoh kerta kerja bg projek ternakan ikan dalam sangkar tersebut..
saya bole dihubungi melalui email: ezuin_razali@yahoo.com
saya amat berharap mendapat kerjasama dari pihak en..
sekian terima kasih

Tanpa Nama berkata...

salam...saya benar2 berminat untuk projek ikan keli dalam kanvasni..modal semua ok..cuma pasaran je yang saya fikirkan..ada sesiapa yang tau..atau jika ada syarikat yang boleh ambil secara keseluruhan hasil ok la.ada apa2 maklumat sila email kan kepada saya di helmie_hamzah@yahoo.com tel 017 2826874

Amir berkata...

as'kum,
Saya memang berminat untuk menjalankan projek ikan keli dalam kanvas ini. Jika tidak keberatan, sila email kepada saya kertas kerja di blog ini. Emailkan kepada
amirhjyusof@gmail.com. Terima kasih.

ShamGz _ Nimz berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
ShamGz _ Nimz berkata...

Salam,

Shbt2 peminat dan penternak ikan keli:

ada berberapa perkara yang saya ingin bangkitkan sebagai renungan dan pandangan saya diatas pertanyaan dan pendapat shbt2;

ada berberapa perkara yang perlu diperhatikan sebelum anda semua ternak ikan keli dalam kanvas:

1. kesesuai habitat keli - yg suka duk dalam lumpur.

- andaikata dibela juga dalam kanvas, ia memang boleh. tapi akhirnya ia akan menyebabkan ikan keli tersebut menjadi lebih kecil dan lambat membesar(lambat membesar dikira kos... kerana kena bagi makan-dedak), yg besar menjadi dominan dan yang keli kecil menjadi kelompok minoriti dalam kanvas yang kecil akhirnya mati!

2. kos makanan yang tinggi,

- bila guna kanvas, tiada jalan lain nak kena bagi makan kecuali makan dedak. kerana jika bagi perut ayam or agro waste yang lain, menyebabkan kolam menjadi busuk, berpenyakit dan menyebabkan kos tinggi untuk menyalin air kanvas(air mahal skrg ni - kec. gali telaga sendiri - tapi elektrin pula) setiap kali bagi mknn mcm diatas.

- kesudahannya, shbt2 semua tetap kena bagi dedak. harga dedak ikan skrg cukup2 tinggi? mampukah kita semua nak tampung kos makanan tersebut, yg akhirnya akan mengurangkan margin keuntungan yang patut kita terima setiap bulan?


3. kos kanvas yang mahal - rm1500 per unit--- ini jika di KB, jika ditempat lain. saya pasti harganya lebih maha.

1 buah kanvas mampu menampung paling maksimum 700 ekor ikan keli. agak2nya brapa kanvaskah yang mampu tingkatkan produktiviti dan penggunaan sumber secara efisyen?
20 buah utk skala komersil biasanya.

20 buah x 1500=rm30,000 untuk kanvas shja sdr sudah belanjakan. ia tidak termasuk dgn kos paip, enjin air, jaring, promosi, kenderaan-minyak, upah pekerja dll.

last2 skali siapa yang untung agaknya??

penjual dedak
penjual benih ikan keli
penjual kanvas
penjual batang paip
penjual enjin air

shbt2 semua mcmn?

makin hari makin cerut perut sebab modal kena keluar makin besar, sebab kena tanggng kos makanan yang makin hari makin meningkat. kos makanan merupakan kos operasi terbesar dalam projek ikan keli kanvas(selain dari kos tetap spt kanvas dll)

bila nak jual, tiada permintaan dan tiada pemborong nak beli? sebab apa?

mereka nak beli semua barang dgn harga murah. andaikata shbt2 jual dgn harga mahal(sebab kena tanggung kos operasi yg tinggi), sudah pasti mereka tidak akan membelinya daripada shbt2.

cadangan saya;

1. teknologi ini baik hanya untuk pengusaha kawasan bandar yg tiada kawasan atau tanah untuk dibuat kolam sahaja. andaikata ingin buat, kena buat secara komersil, baru dapat meningkatkan produktiviti.

2. guna sistem kolam tanah scra sistematik- tgk balik apakah kelemahan sistem kolam? adakah ia lebih baik atau sebaliknya?.

bagi saya ia adalah lebih baik dari sistem keli kanvas yang diperkenalkan sekarang. kerana ia lebih menjimatkan dan 'mesra rakyat';

- bina 1 kolam yg boleh memuatkan 30,000 ekor keli hanya perlu upah orang gali dalam rm1500 shaja/day. tambah rm500 lagi untuk jaring dan itu sahaja. berbanding dgn kos RM30,000 untuk kanvas? mana lebih jimat?

- kos makanan? murah dan menjimatkan, cuma ambil FREE perut2 ayam, ikan lebih, nasi2 lebih dsbnya dan bagi ikan2 keli anda makan... semuanya adalah percuma dan boleh diperolehi dgn mudah. boleh dikatakan anda tidak perlu mengeluarkan langsung untuk kos makanan, kalo keluar pun hanya untuk minyak dan beli sikit dgn harga yg cukup2 murah.

- tiada kos untuk UTILITI - air, elektrik, mesin pam, tangki, dll.

- ikan keli cepat membesar, sesuai dgn habitatnya dan lebih mesra alam - kitar semula hasil pertanian.

3. andaikata nak usaha juga projek ini, sdr2 kena fikirkan teknologi untuk mengetinkan ikan keli, jadi IKAN KELI SARDIN dan lawan sardin cap ayam dsbnya. jual dgn harga yg kompetetif dan masuki pasaran halal. ia secara langsung dapat menjimatkan kos bg ikan makan, kerana selepas 40 hari... ikan keli sudah cukup besar dan makan BANYAK.

4. cuba lihat prospek jual anak keli - kosnya lagi murah dan menguntungkan. harga pasaran tahun lepas, rm0.20 seekor bagi seekor anak keli yang saiznya cuma 2cm. mcmn? menarik bukan?

5.kena wujud rantaian makanan semua penternak ikan keli di Malaysia... dari

- buat Dedak - benih - kolam - pemborong -restoran/hotel-pemasaran dan akhirnyta kepada pengguna.

barulah dapat untung banyak dan dapat kurangkan kos.

harap dapat membantu sahabt2 semua, padangan saya ini hanya berbentuk cadangan dan bukan niat saya untuk mengkritik mana2 pihak.

hanya skdr padangan untuk meneutralkan kegelojohan kita semua. bagi saya, shbt2 semua kena teliti dan analisis sebaik mungkin semua aspek mana2 projek yg sdra ingin jalankan. supaya ia bedaya saing dan menguntungkan semua pihak.

jangan buat hanya semata2 disebabkan trend. kerana sejarah sudah membuktikan. ayam serama sudah hilang warna, ikan flower horn sudah karam dilautannya, arnab entah kemana dan banyak lagi projek2 baru diperkenalkan sudah tengelam dll.

buatlah yang terbaik untuk diri anda, keluarga anda, masyarakat dan negara. perhatikan betul2... kerana anak2 anda sedang menanti 'rezeki' datang dari anda.


all the best! harap pandangan ini dapat membantu.

buatlah solat istiqharah dulu sebelum buat pilihan, insyaAllah Allah bersama-mu. sy sentiasa mendoakan kejayaan shbt2 saya :)

syam ghaz.

p/s; sy sudah memulakan 2nd step... sape2 nak beli dedak kambing atau kuda bolehlah tempah dgn saya ya. InsyaAllah jangka masa panjang saya juga ada niat untuk keluarkan makanan ternakan ikan termurah dan mampu milik untuk semua.

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum....
emmm ramai betul peminat ternakan ikan dalam tangki kanvas ni kan... cuba kta perhati bila ramai penternakan ikan keli ada sudah tentu permintaan terhadap benih ikan keli tinggi .pada pengetahuan saya bekalan benih di kelantan tidak mencukupi. kepada sesiapa yang tahu menghasilkan benih keli apa tungu lagi. yang dah ternak ikan keli teruskan dan yang belum lagi kita jadi pembekal benih... bila ada pertalian baru ternakan ikan boleh maju...
untuk hasilkan benih ikan keli kita perlukan hormon untuk menggalakkan induk2 ikan ini.
untuk pengetahuan semua hormon oveprim ni boleh guna untuk ikan2 lain.
bagi sape2 nak dapatkan hormon overprim ni boleh call 09-9756344.

Tanpa Nama berkata...

emmm masalah pemasaran ikan keli dalam kanves...saya dapat tahu ada satu campeni ni beli ikan keli kanvas . ko orang bileh lah contat CAT 013-9325909-en wan

Tanpa Nama berkata...

A'kum, saya berminat dgn projek menternak ikan keli. Tapi sy ingin tahu lebih lanjut berkenaan di mana boleh sy dapat pemborong, benih ikan keli, berapa anggaran modal utk memulakan projek ini. Kalau boleh e-mail contoh kertas kerja kepada saya. Kerjasama dari pihak Encik amat dihargai, terima kasih..

kladaiskop@yahoo.com - Syafiq

ShamGz _ Nimz berkata...

salam,

Benih boleh dapatkan dgn Jabatan Perikanan di ngri msg2, Pusat Penternakan Ikan Air Tawar Machang ada jual anak benih ikan keli.

Pemborong, kertas kerja, modal dsbnya tu u kena buat 'homework' spya dpt maklumat terkini dan pengalaman 'direct'.

Maklumat memgenai kos ada saya masukkan dalam artikel diatas, harap dapat mmbntu sdra.

TQ

p/s; sebelum sdra memcuba projek ni, saya rasa lebih baik sdra baca 'comment' saya yg terbaru - ada kat atas tu, ttg dayamaju projek ni.

Tanpa Nama berkata...

Saya dapat maklumat projek keli knvas sudah gagal..... belum ada pengusaha kanvas yag betul2 berjaya.... kat klang pengusaha kanvas membiarkan ikan besar sehingga 2 kilo sekor... sbb tiada pasaran n harga mahal sgt... kat selangor pengusaha keli kanvas dibiarkan shj selepas syarikat kaut keuntungan dari jual kanvas... kwn saya dah byr RM20K utk sistem kanvas tp skrg ni kanvas pun x nampak...

Saya rasa keli kolam kanvas adalah pasaran yg gagal... mana ada pemborong nak beli sekilo rm4.00... kecuali syarikat ambik pastu di biar dlm kolam simpanan sampai keli nampak tulang...

kalau pandangan saya salah sila email kepada apisfq@gmail.com utk menolak kata2 saya ni n buktikan kejayaan projek ini....

sHaHir berkata...

memerlukan bekalan ikan keli di sekitar daerah kuantan, hubungi farhan, 012-9676607

ShamGz _ Nimz berkata...

apakata jika shbt2 PENGUSAHA ternakan keli KANVAS ini membuat satu lagi projek baru hasil daripada projek keli kanvas ni..

usahakan projek KELI SARDIN.

di PAsir Puteh, Kelantan dah ada pengusaha yang cuba pengetinkan ikan keli. ikan keli ini lebih bagus berbanding ikan sardin, kerana ia mempunyai OMEGA 3 dan bagus untuk kesihtan, biasanya omega 3 hanya dimiliki oleh ikan laut dalam shaja.

semoga berjaya.

Syam Ghaz

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum....
masalah pemasaran ikan keli kanvas....?????
jangan jadikan alasan untuk mencuburi dalam bidang pertanian... saya pembekal kanvas di kelantan jadi saya tahu dan mahir dalam soal kanvas... saya tahu sudah berapa banyak kanvas yang saya pasang..
insyallah saya boleh tolong pasarkan hasil ternakkan ikan keli kanvas ini... call me...
016-9385050- fadil
016-9869050- faiq

Tanpa Nama berkata...

salam,kepada sesape yg menat nk beli ikan haruan liar or keli liar or pape je yg liar,tak kesah berape amount pn,harge boleh dirunding,kontek no ni,hery 0177141210 johor

Tanpa Nama berkata...

salam,saya sedang mencari info2 lanjut yg berkaitan dgn penternakan ikan keli dlm kanvas ni. boleh x sdr tlg emailkn kpd sy kapt_matt@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

sesiapa berminat untuk dapatkan hormon OVERPRIM (untuk pembenihan ikan ) dan ubat-ubatan boleh call 09-9756344- ksp
Barangan yang dijual:-
Hormon Overprim
Matelin blue dan Acriflavin
(ubat2 ni dapat sembuhkan penyakit ikan yang disebabkan oleh agen protozoa,bacteria,fungis dan merawat luka yang dialami oleh ikan semasa proses pembenihan dijalankan.)

tajudin berkata...

tuan

terimakasih atas maklumat yang berguna ini dan dikongsi bersama.

semoga tuan terus berjaya

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum, sy dlm proses utk stat projek nie. tp masih kekurangan info. boleh x bg info yg lebih lengkap. terima kasih. Shafhar_84@yahoo.com.my

cutecraft berkata...

salam..cm mane sy n k join projek yg sebegini cthnye ikan keli ke or apa2 aje..ttpi just sy nk laburkan sedikit duit ke dlm projek sebegini..so,macam maner utk sy join?kiranya ada sesiapa yg dpt bantu sy,blh hubungi or mesej ke no. 013-9612348(ayie)

sHaHir berkata...

http://www.kuantanaqua.blogspot.com

lela berkata...

saya amat berminat ngan penternakan ikan keli kanvas nie tapi mcm kengkawan yg len kurang info mengenainya.leh tak tlg send paper work kat saya lela@amphenol.com.my

Tanpa Nama berkata...

kepada semua warga BJ n penternak sekelian sekarang ni pihak kerajaan ada menawarkan intensif kepada penternak... so tunggu apa lg cepatlah rebut peluang ini...
intensif ini diberikan berdasarkan pengeluaran yang dihasilkan. bayaran akan dibuat oleh agro bank dan pengesahan hasil perlu dilakukan di jabatan perikanan mengikut daerah masing2. untuk melayakkan penternak mendapat intensif ini , penternak hendaklah pergi ke jabatan perikanan untuk mengisi borang pendaftaran.... untuk maklumat lanjud baikklah g jabatan perikanan....
saya bg tahu ni sebab saya sudah mendengar taklimat dari jabatan perikanan mengenai intensif yang ditawarkan.....

maszie berkata...

TAWARAN HEBAT!!!!
Kolam kanvas Gred A tanpa besi beserta tali & lubang di sekeliling.
Ukuran Panjang=8 kaki
Lebar =3 kaki
Tinggi =2 1/2 kaki
Harga=RM 300 (boleh dirunding).Penghantaran=kurang seminggu
Kepada sesiapa yang berminat sila hubungi
En. K-Rol di 019-6400502 @016-2262427

Tanpa Nama berkata...

pasaran atau kursus ikan keli kat selangor ade tak?

Tanpa Nama berkata...

Salam sahabat semua,
Saya amta berminat dengan projek ikan keli ni, tp mungkin berbeza sedikit dgn apa yang dibincangkan di dalam blog ini. Apa yang saya gunakan ialah kaedah menternak dlm tong fiber dan sumber air ialah air telaga sebagai sumber utama,

Jika ada pengalaman yang perlu dikongsi amat dialu-alukan.

Yusaini: 013-6704971
Email: bmyusapmm@yahoo.com.my

Tanpa Nama berkata...

akum..tuan,sy berminat dgn kertas kerja tuan..bleh email kt sy x?..sy minat sgt..hrp tuan dpt emailkan kertas keje tersebut kt sy..jasz_5657@yahoo.co.uk...

Aspinet Computer Technology berkata...

http://aspinetcomputer.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

PERHATIAN KEPADA BAKAL PENTERNAK KELI KANVAS.........
SAYA ADA MENJUAL KANVAS;
BAGI GRED A, HARGA: RM265
SAIZ : 10X6X3
MUATAN : MAX 7K KELI
BAGI GRED B, HARGA: RM145
SAIZ : 10X6X3
MUATAN : MAX 7K KELI
HARGA ADALAH TERMASUK KOS PENGHANTARAN.
HUBUNGI : 014-3497535

aidil berkata...

Assalammualaikum...
kepada penternak keli kanvas,saya ade menjual kanvas.

6'x8'x3'=rm210
7'x16'x3'=rm330

harga termasuk penghantaran bagi kawasan johor.bagi kawasan luar johor kos penghantaran boleh dibincang.saya juga menerima tempahan kanvas mengikut ukuran yg diminta.harga mengikut ukuran.hubungi saya Aidil 019-7454979.

aidil berkata...

Assalammualaikum...
kepada penternak keli kanvas,saya ade menjual kanvas.

6'x8'x3'=rm210
7'x16'x3'=rm330

harga termasuk penghantaran bagi kawasan johor.bagi kawasan luar johor kos penghantaran boleh dibincang.saya juga menerima tempahan kanvas mengikut ukuran yg diminta.harga mengikut ukuran.hubungi saya Aidil 019-7454979.

apis@keli perak berkata...

Assalammualaikum,
Saya nak membantah cadangan En. mengatakan bahawa penternakan keli kanvas tidak mendatangkan hasil yang lumayan.Di Kelantan mungkin harga kanvas adalah mahal kerana kelantan merupakan negeri di sebelah hulu dan kurang pembangunan (jgn terasa,ini realiti).maka harga nya mahal. ditempat saya seperti di perak kami ada menyediakan pakej bagi penternak baru yang ingin mengusahakan ternakan ikan keli di dlam kanvas.

Harga Pakej:

RM 1,600 - Kolam kanvas 16'x6'x3'
Anak Ikan 7000 ekor
Makanan untuk 1 bulan

RM 2,000 - Kolam kanvas 16'x6'x3'
Anak Ikan 7000 ekor
Makanan selama 3 bulan(sampai dituai)

Harga pasaran untuk Farming kontrak ialah RM 3.00/kg.Untuk 1 kolam kanvas bersaiz seperti yang saya nyatakan boleh menghasilkan 1 tan ikan keli (5-6 ekor/kg)jadi pulangan yang anda dapat RM 3000 bagi 1 kanvas.ditolak modal 2,000 anda dapat RM 1,000 bersih.Itu untuk tuaian yang pertama.untuk tuaian kedua,anda cuma perlu keluar modak anak keli 7000 x 0.08/ekor = RM560.00 + RM 44.00 (1 bag palet 20kg)X12 bag + RM512.00 jadi jumlah ialah 1,072.00 sahaja. Oleh itu anda akan mendapat keuntungan RM 2,000 bagi satu kolam.Bagaimana jika anda membuat 5 kolam dalam sebulan?Anda bayangkan.Keli kolam tanah memang sesuai kerana ikan ini suka dok dlm lumpur.

Paling Buruk ternak keli kolam tanah:

1. Masa tuaian susah kena masuk kolam
2. Tanah akan rosak(kena korek kolam)
3. Jika sewa tanah susah nak pindah
4. Makan perut ayam memang jimat tetapi ikan menjadi kurang kualiti dan akan jatuh harga kerana berlemak dan berbau.Kalau boleh tak payah pakai cara ini. kita dah moden.mungkin mula2 kita boleh jual mahal tapi kalau orang dah tau,abislah!!!!jatuh bawah RM 2.00 ler sekilo.Barang di kelantan memang mahal.Oleh itu jika anda nak buat keli leh hubungi saya 012-5583374.Saya ada buat farming sekali dan latihan.Tempat di Tapah .Perak

Sapa kata keli kanvas tak untung,kalau tak takkan ramai orang buat.Keli kanvas lebig cantik dan lebih berzat berbanding ngan keli dari kolam tanah.Orangtu cakap sebab dia ada tanah luas.Bagaimana ngan orang yang sewa tanah.Kena fikirler en.janganler nak mempengaruhi atau melemahkan semangat orang.Tak elok tu.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum.Saya harap encik dapat menolong saya dalam menyediakan kertas kerja.Oleh itu saya harap encik dapat emailkan contoh kertas kerja encik kepada saya, issjb@yahoo.com.Pertolongan encik saya dahulukan dengan ucapan jutaan terima kasih. melayu maju!

Tanpa Nama berkata...

sesiapa berminat untuk dapatkan hormon OVERPRIM (untuk pembenihan ikan ) dan ubat-ubatan boleh call 09-9756344- ksp
Barangan yang dijual:-
Hormon Overprim
Matelin blue dan Acriflavin
(ubat2 ni dapat sembuhkan penyakit ikan yang disebabkan oleh agen protozoa,bacteria,fungis dan merawat luka yang dialami oleh ikan semasa proses pembenihan dijalankan.)

Tanpa Nama berkata...

Assalammualaikum,

Saya berminat tentang penternakan keli dalam kanvas dan sekarang saya sedang mengumpulkan sedikit sebanyak maklumat tentang penternakan keli kanvas ini sebelum saya memulakan perniagaan.bolehkah saudara emailkan kertas kerja kepada saya. spy2hacc@yahoo.com
kerjasama saudara amat di alu-alukan.trima kasih..

Tanpa Nama berkata...

PERHATIAN KEPADA BAKAL PENTERNAK KELI KANVAS.........
SAYA ADA MEmbekalkan kolam KANVAS;
BAGI GRED A (hijau),
HARGA: RM295
SAIZ : 10'X6'X3'
MUATAN : MAX 7K KELI
Ketahanan : 5 thn
BAGI GRED B (biru-merah),
HARGA: RM185
SAIZ : 10'X6'X3'
MUATAN : MAX 7K KELI
Ketahanan : 2 thn
HARGA ADALAH TERMASUK KOS PENGHANTARAN di semenanjung.
HUBUNGI : 017-9380315

Tanpa Nama berkata...

saya ada membuat projek ternakan keli...
bagi sesiapa yg berminat untuk membuat pelaburan boleh hubungi saya utk keterangan lanjut. keuntungn diperolehi slps 4 bln secra bhg 2.

019-4601461 (azrul)
tq

Tanpa Nama berkata...

sesiapa berminat untuk dapatkan hormon OVERPRIM (untuk pembenihan ikan ) dan ubat-ubatan penyakit ikan

Barangan yang dijual:-

HORMON OVEPRIM
MATELIN BLUE
ACRIFLAVIN

(ubat2 ni dapat sembuhkan penyakit ikan yang disebabkan oleh agen protozoa,bacteria,fungis dan merawat luka yang dialami oleh ikan semasa proses pembenihan dijalankan.)

sesiapa yang berminat untuk dapatkan barang- barang tersebut bolehlah menghubungi KSPMSB

Tel : 09-9756344
Fax : 09-9756344
email :kspmsb@yahoo.com.my

fajar trade enterprise berkata...

pakej sempena bulan ramadan sehingga 25 september 2008
kami menawarkan pakej pemasangan kolam kanvas dan peralatan kolam kanvas

10unit kolam kanvas 4x10
complete set (sistem saliran/pemasangan)
rm 9900 tidak termasuk transport

15 unit koalm kanvas 4x10
compelete set 2 pum air sistem saliran
pemasangan percuma
anak benih 20,000 ekor anak keli saiz minimum 2.5inci maksimum 3.7inci
makanan pallet 50beg
rm 17,000 tidak termasuk transport

25unit kolam kanvas 4x 10
pemasangan
sistem saliran transport
agreement beli balik hasil ternakkan rm4.50 per kg
pallet 64 beg
22500 anak benih
khidmat nasihat serta lawatan teknikal
pump air 2 unit
transport di tanggung
rm25,000

senua pakej jaminan dalam masa 13hari siap pasang
dari tarikh pembayaran deposite

azizi omar berkata...

saya ada membekalkan benih ikan air tawar(semua jenis mengikut tempahan) .juga menjual ikan besar dan induk. kursus juga ada disediakan.
kepada en apiz@keli perak, saya tidak bersetuju jika en mengatakan bahawa susah untuk membuat tuaian jika menggunakan kolam. saya telah mengenali seorang pegusaha yang membuat kolam tanah dan simen tapi dapat membuat tuaian seorang diri sahaja. beliau telah beroperasi selama 14tahun tanpa pekerja.ini semua bergantung kepada kaedah.semua kaedah atau cara itu boleh diperolehi semasa kursus. ikan yang dihasilkan juga tidak berbau kerana ia bergantung kepada pemakanan dan penjagaan pengusaha kolam itu sendiri. pembuatan sangkar juga di ajar semasa kursus.kepada yang berminat untuk penerangan lanjut boleh la menghubungi saya di no 0177120472 atau emel kn kepada ateh_gg@yahoo.com.

JamiL berkata...

untung ke tak buat keli ni.
dari saya kira untung ja.
tapi kenapa blogger asyik perlekehkan keli and selalu cakap yang keli ni tak mengutungkan.
apa hakikat yg sebenarnya nih?

Tanpa Nama berkata...

Salam..
saya berminat dengan tajuk yang saudara utarakan.saya merupakan seorang pengusaha keli kanvas secara kecil kecilan di banting.dalam proses mengembangkan perusahaan ini.kami memerlukan pemborong keli.sekiranya ada sila hubungi yuz(0172680861)/Ar(0122621562) atau emailkan kami di little_kaka77@yahoo.com
sesiapa yang berminat utk menceburi bidang ini boleh la menghubungi kami.

khaizamis berkata...

salam..
saya amat berminat tentang ikan keli dalam tin..klu saudara tidak keberatan,sy ingin mendapatkan nama syarikat yang mengusahakan ikan keli dalam tin..saudara tolong emailkan nama syarikat tersebut dngn alamatnya skali kt khaizamis@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

Salam,
Saya amat berminat untuk menceburi bidang perternakan ikan keli ini. Buat masa sekarang saya masih dalam proses mencari info yang secukupnya mengenai ternak keli ni. Jika tak keberatan boleh saudara email contoh kertas kerja ke email saya yatie832001@yahoo.com
Kerjasama saudara amat saya harapkan.

CANVAS AQUAFARMING TECHNOLOGY berkata...

PROJEK TERNAKAN IKAN KELI DALAM TANGKI KANVAS

Syarikat kami menawarkan beberapa pakej mengikut kemampuan setiap pengusaha bagi mengusahakan projek ternakan akuakultur – ternakan ikan keli dalam tangki kanvas. Pakej-pakej tersebut adalah seperti berikut :

PAKEJ 1 – 2 UNIT KANVAS ( RM 4,700.00 )
PAKEJ 2 – 4 UNIT KANVAS ( RM 8,500.00 )
PAKEJ 3 – 10 UNIT KANVAS ( RM 20,600.00 )
PAKEJ 4 – 20 UNIT KANVAS ( RM 39,100.00 )
PAKEJ 5 – 50 UNIT KANVAS ( RM 94,300.00 )

* Harga yang dinyatakan adalah termasuk kos pemasangan.
** Kos penghantaran tidak termasuk dalam pakej dan bergantung kepada lokasi projek.


Terma dan Syarat :

Harga sistem ini masih boleh dirunding bergantung kepada jumlah unit dan kawasan pemasangan dibuat.

Benih ikan keli sebanyak 1000 ekor bagi setiap unit kanvas akan diberi percuma sekiranya pembelian sistem kanvas mengikut pakej ini.

Harga pakej merangkumi makanan ikan (15 beg x 20kg bagi setiap 2 unit kanvas).

Sumber air seperti telaga atau telaga tiub (tube well) hendaklah disediakan sendiri oleh pemilik tapak. Walaubagaimanapun, perkhidmatan ini juga disediakan kepada mereka yang memerlukan, dan kos upah adalah bergantung kepada keadaan semasa dan kedalaman sumber air. Sumber air juga boleh diambil daripada sungai, tasik, tali air, atau punca-punca air lain yang tidak tercemar.

Pembayaran sebanyak 50% daripada kos projek hendaklah dibuat semasa tempahan, dan bakinya sebanyak 50% hendaklah dijelaskan setelah sistem ternakan siap dipasang dan diuji. Pemasangan kanvas adalah dalam masa 2 minggu dari tarikh pembayaran deposit.

Pakej 1 dan Pakej 2 hanya terhad untuk pemasangan di negeri Kelantan sahaja.

Sebutharga ini hanya sah untuk tempoh enam puluh (60) hari sahaja dari sebutharga ini.


Jika berminat boleh hubungi :

Cik Ismalina (019-9325909)
Wan Muhd Azran (013-9325909)
Wan Ahmad Fadley (014-8233336)

E-mail : aquafarming@yahoo.com

CANVAS AQUAFARMING TECHNOLOGY,
No.1&2, Lot 1544, Batu 25,
Jalan Kota Bharu,
18500 Machang,
Kelantan.

Mohd Firdaus berkata...

Assalammualaikum wbh,

Saya berminat tentang penternakan keli dalam kanvas dan sekarang saya sedang mengumpulkan sedikit sebanyak maklumat tentang penternakan keli kanvas ini sebelum saya memulakan perniagaan. bolehkah saudara emailkan kertas kerja & Rancangan Perniagaan kepada saya. mmfirdaus@gmail.com
kerjasama saudara amat di alu-alukan.trima kasih..

Tanpa Nama berkata...

Assalammualaikum,

Saya ingin berkongsi minat dan keunungan hasil dari penternakan ikan keli kanvas ini.

Ia bukan sahaja boleh mengisi masa terluang disamping dapat mendatangkan pendapatan sampingan.

Kepada sesiapa yang ingin merebut peluang ini, amatlah di alu-alukan.

Sebarang permasalahan tentang cara penternakan, bagaimana hendak mendapatkan benih ikan keli, dedak dan sebagainya bolehlah menghubungi saya.

Saya mengalu-alukan kedatangan anda ke kolam ternakan saya.

Aiman Dzulkarnain
Parit Raja, Batu Pahat Johor.
017-3488676

Tanpa Nama berkata...

KURSUS PENTERNAKAN DAN PEMBENIHAN IKAN KELI KANVAS

Tarikh : 3 & 4 Januari 2008
Tempat : Balok,Kuantan

Yuran Peserta : RM280

> Pembelajaran Secara TEORI Dan PRAKTIKAL
>Tempat Dan Kemudahan Kursus Yang Kondusif
>Pembelajaran dalam kolompok kumpulan yang kecil
>Makanan Disediakan (Makan Tengahari Dan Malam)
>Sijil Penyertaan Disediakan
>Kemudahan Pinjaman Disediakan

Berminat, Bolehlah Menghubungi

EN.ZAKI 017-3488676
PN IZAH 079-2817856

MOHD ZAKI MANAN berkata...

KURSUS PENTERNAKAN DAN PEMBENIHAN IKAN KELI KANVAS

Tarikh : 3 & 4 Januari 2008
Tempat : Balok, Kuantan
Yuran Peserta : RM280

>Pembelajaran Secara TEORI Dan PRAKTIKAL
>Tempat Dan Kemudahan Kursus Yang Kondusif
>Makanan Disediakan (Makan Tengahari Dan Malam)
>Sijil Penyertaan Di beri
>Kemudahan Pinjaman Di sediakan

Berminat, Bolehlah Menghubungi

EN.ZAKI 017-3488676
PN IZAH 019-2817856

Tanpa Nama berkata...

sy berminat pada ternakan ikan keli..boleh tuan email sy kertas kerja secepat mungkin..jasa tuan amat sy hargai..TQ (email: ella_hyperlink@yahoo.com)

Tanpa Nama berkata...

Askum.. Saya ada membela ikan keli dalam kolam tanah dah bersedia untuk dipasarkan 2minggu lagi.. Bagi yang berminat sila hubungi saya. az80f@yahoo.com atau tel saya di 0125886557,0125086557. Lokasi berdekatan Kuala Kangsar,Perak. -Zam-

yatt berkata...

Assalamualaikum,
Kepada rakan2 seperjuangan dalam industri ini, bantulah pengusaha kecil seperti saya,

saya pembekal ikan keli segar di sekitar perak kg gajah, manjung,
disamping itu juga saya ade membekal kanvas, benih ikan keli dan makanan ikan keli,

kepada sesiapa yang berminat silalah hubungi saya faizal: 017-5362676

bantulah warga bumiputra dengan sokongan anda dapat menaiktaraf industri ini dimasa akan datang.

Tanpa Nama berkata...

maaf kira saya katakan kebayakan pemberi matlumat dalam blog ini mengampil kesempatan
sebenarnya di tempat saya kanvas murAH DALAM RM 650 SEUNIT
DAN BOLEH MENEMPATKAN 7000 EKOR IKAN KELI.. DAN HARGA BENIH IKAN SEEKOR DALAM 0.07SEN SEEKOR BERSAIZ 1 INCHI... SO FIKIR LA DAHULU SEBELUM MENERIMA BUAH FIKARAN ORANG LAIN..

Tanpa Nama berkata...

minggu ne(sabtu)mahu harvest kolam,pemborong ambil dlm Rm3.50 sekilo.ok ke.saya orang baru dlm bidang ni,so tak ada kenal sangat kat pembeli.ma

Tanpa Nama berkata...

all frend,
kolam tanah @ konkrit,mana lebih bagus,saya ada 2 type kolam,mahu concentrate kat mana lebih.budak srwak.(amulana.karbo@sanmina-sci.com)

Tanpa Nama berkata...

blh saya dapatkan hal2 yang berkaitan dengan bisnes ternak keli ni ...saya bminat tp kurang pngetahuan..

emailkn kat am8824@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaimum...

x taulah klu saya dah terlambat dalam hal nie.. tapi saya bebenar berminat nak menternak ikan keli nie..x kisahlah dalam kanvas @ kolam..saya anak felda so bolehlah cari tanah2 kosong tu..
heharap adalah yg sudi membantu memberi maklumat kepada saya bagaimana nak memulakan projek nie..
daripada kertas kerja sehinggalah utk pasaran..sepengetahuan saya pihak perikanan juga ada membantu..macamana ya.?
bagaimana dengan pinjaman ? sebab modal saya terhad dalam 10k saja..
kalau ada sesiapa yg menternak disekitar kota tinggi johor saya berminat utk melihat tempat anda..
Ribuan Terima kasih dengan bantuan anda.
email kepada saya.. amalia_amil@yahoo.com.my

Tanpa Nama berkata...

saya am.saya dr BAYANZ AGROFARM.
saya pembekal benih ikan keli dan juga membeli keli dalam 5-6e/kg. min saya ambil 1 ari 1 tan. harga dalam RM2.70.

harga benih
1inci RM0.021
2inci RM0.043
3inci RM0.082

min oder 10k.
<40km foc

0122094634
0136963467

yusry berkata...

asalamualaikom
ada sesiapa yang berminat nak beli ikan keli boleh la call saya yus. 0123795983...

yusry berkata...

asalamualaikom

sesiapa yang berminat nak membeli benih ikan keli boleh la menghubungi saya...
harga boleh runding....


0123795983

Mohd Farid berkata...

A. Set Pembenihan Ikan Puyu – RM 130.00 Sahaja

1. Hormon Overprim - 1
2. Jarum Suntikan - 2
3. Buku Nota Lengkap Pembenihan Puyu-1
4. Kos Penghantaran - RM 5.00

B. Set Pembenihan Ikan Keli – RM 150.00 Sahaja

1. Hormon Overprim - 1
2. Jarum Suntikan - 2
3. Gunting pembedahan - 1
4. Bulu Ayam - 2
5. Kain Kasa - 1
6. Buku Nota Lengkap Pembenihan Keli -1
7. Kos Penghantaran - RM 5.00

C. Atas permintaan (side order) + RM5.00 kos penghantaran

1. PH Test - RM 30.00+ RM 5.00
2. Ammonia test - RM 40.00+ RM 5.00

D. Induk Keli

1. 1 kg - RM 10.00

E. Induk Puyu – Sedia untuk dibuat pembenihan

1. Sepasang (betina & jantan) – RM10.00

F. EM - EMAS (mikro organisma)

1. 1 liter - RM 10.00

G. Kanvas

1. Harga akan di update secepat mungkin

Harga boleh dirunding sekiranya tempahan banyak. Penghantaran Dalam Tempoh 3 Hari Selepas Tempahan Dibuat

Untuk Tempahan sila hubungi :

En. Mohd Farid - 017-6091009
Pn. Aini - 014-6669727

atau layari: http://keliemas.blogspot.com
email : keliemas@yahoo.com

Keliemas-Enterprise berkata...

Kursus Pembenihan Ikan Keli

Untuk makluman semua
KELIEMAS ENTERPRISE (MA0125232-X)
akan mengadakan Kursus Pembenihan Ikan Keli


Tempat (ceramah) : Balairaya Kg. Umbai, Melaka
(hatchery) : J7762 Kg. Umbai, Melaka

Hari : Jumaat - Ahad

Tarikh: 23 - 25.01.2009

Yuran Kursus : RM 500.00 ( termasuk penginapan)

Kandungan kursus:

1. Keli Organik Omega 3 & Pemilihan induk

2. Praktikal - inject induk (semua peserta)

3. Praktikal - Proses pembenihan (semua peserta)

4. Pengurusan makanan & air

5. Proses penetasan di tapak Hatchery

6. Subsidi Kerajaan RM0.57

7. Koop U-Kli

8. Asuhan Benih

9. EM

10. Sesi Soal jawab

TEMPAHAN AWAL SANGAT DIALU-ALUKAN

BAYARAN PENDAHULUAN RM250.00 DIKENAKAN UNTUK TEMPAHAN DAN BAYARAN SEPENUHNYA HENDAKLAH DIBUAT PADA HARI KURSUS.


Untuk keterangan lanjut sila hubungi :
En. Farid : 017-6091009
Pn. Aini : 014-6669727

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum..

saya saidi..sya bminat sgat kertas kerja tu..harap saudara boleh email kertas kerja kpd saya di sedystic@yahoo.com..terima ksih byk2.

Tanpa Nama berkata...

Salam semua. Majlis Pelancaran Persatuan Penternak Ikan Bumiputra Malaysia akan di lansungkan di Dewan SUK Jubli Perak pada 10/01/09 jam 3.00 ptg. Ahli dan yang berminat dijemput hadir sama.

Seperti am, sy juga dari BAYANZ AGROFARM yang telah menjalankan urusan jualan benih, pellet dan ikan matang selama hampir 3 tahun.

Penjagaan ikan keli tidak semudah seperti yang diceritakan. Untuk maklumat penjagaan ikan, boleh lah kiranya menelefon saya (Nafis) di talian 019-2236531.

Untuk mendapatkan kertas kerja, bantuan nasihat untuk membuat pinjaman, pasaran ikan, pembelian benih berkualiti dan pellet buatan syarikat dengan harga yang murah, sila hubungi saya. Saya cuba membantu sedaya yang mampu.

stylo berkata...

salam...sy brminat utk menternak ikan keli di dalam kanvas...
tp sy x tau bgaimana cara2 nya...
boleh x sy dptkan tunjuk ajar dri sesiapa yg ddk di daerah kuantan...
minx tlg sngt2 yup..??
tlg emailkan sy di iqhwan_7611@yahoo.com.my

adam berkata...

salam..sy mohd adam..amat brminat dgn krts krja yg en. siarkan....malangya..xdpt dwnload...kalau x susahkn...diharap pihak en. dpt send shj mggunakan email...email sy adamizdwan@yahoo.com..trima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Salam. ... seperti Adam sy jg bermaslah utk download. Kami sedang menyiapkan kolam kanvas.
Pengalaman saudara amat diperlukan bg membantu kami mempelajari ilmu drp saudara. Minta tolong emailkan idrishamzah@gmail.com
Lokasi : Langkawi

Penternakan Keli Organik berkata...

pembeli ikan keli hubungi segera.
http://www.benihkeli.wordpress.com

Tanpa Nama berkata...

sy berminat ngan ternakan keli ni.
bleh x tlg send kertas kerja via email to cdaex_0554@yahoo.com?
thanx ya..

Remyx berkata...

Ada sesiapa yang menternak ikan keli kanvas dan jenis kacukan.Yang tak boleh nak pasarkan boleh menghubungui saya. Saya akan membeli dgn harga RM3 /KG.Contact saya H/P 0184632044 di sebelah utara saja.

Rainz berkata...

Minta tolong kepada sesiapa yg ada kertas kerja untuk ternakan ikan keli untuk menghantar satu salinan kepada saya sebagai rujukan sblum saya menceburi bdiang ini. Amatlah diharapkan agar tuan/puan dapat membantu saya. Sila forwardkan kertas kerja kepada apai_bcb@yahoo.com dan terima kasih saya ucapkan kepada yg sudi membantu

aben berkata...

Minta tolong kepada sesiapa yg ada kertas kerja untuk ternakan ikan keli untuk menghantar satu salinan kepada saya sebagai rujukan sblum saya menceburi bidang ini. Amatlah diharapkan agar tuan/puan dapat membantu saya. Sila forwardkan kertas kerja kepada aben1786@yahoo.com dan terima kasih saya ucapkan kepada yg sudi membantu

hazel86 berkata...

Assalammualaikum,

Saya berminat tentang penternakan keli dalam kanvas dan sekarang saya sedang mengumpulkan sedikit sebanyak maklumat tentang penternakan keli kanvas ini sebelum saya memulakan perniagaan.bolehkah saudara emailkan kertas kerja kepada saya. hazel_jsamsu@yahoo.com.my
kerjasama saudara amat di alu-alukan.thanks a lot.

abu berkata...

Menternak keli tanpa beri makan

No pellet, no perut ayam, no bangkai..no dll..
Kini terdapat kaedah baru dalam penternakan ikan keli dan lintah dengan menggunakan makanan organik yang akan diberi sekali sahaja sehingga harvest.
halal.
x pelu tukar air,
x perlu phatian serius..

Produk ini juga akan mengurangkan kadar kematian dan pembesaran yang tidak sekata.
Kaedah ini akan dapat menjimatkan kos makanan,masa penjagaan, air dan pelbagai lagi.

2KG = 1000 ekor induk lintah
5kg(1bag)= 10000 ekor benih keli
Penghantaran percuma sekitar gerik.Perak

satu beg= RM75(5kg)

Sila hubungi...

Abu 017-5037247, 013-2061185(24jam), 057912746(p)Gerik, Perak
Fatah 019-2777782 (Kuala Lumpur)
Hakim 012-4488919 (Kulim, Kedah)

Harga di atas tidak termasuk kos penghantaran. Jika permintaaan banyak harga
boleh dirunding lagi..

Cuba dulu baru tau..berminat call atau sms

stok terhad..

abu berkata...

Menternak keli tanpa beri makan

ralat

1 beg/5kg= 500 ekor benih

satu beg= RM75(5kg)

Sila hubungi...

Abu 017-5037247, 013-2061185(24jam), 057912746(p)Gerik, Perak
Fatah 019-2777782 (Kuala Lumpur)
Hakim 012-4488919 (Kulim, Kedah)

megat berkata...

sy berminat dlm ternakan ikan keli..bagaimanakah harus sy mula??
tolong emelkan kertas kerja pada sy megat_hfz@yahoo.com. terima kasih

Alang berkata...

SALAM...
terima kasih atas segala article berkenaan bidang pertanian. saya amat berminat dlm bidang ni. harap dpt emailkan kertas kerja kepada saya di alamat : tridopedo1441@yahoo.com. jasa saudara amat dihargai.
Sekian....Wassalam..

Alang berkata...

SALAM...
terima kasih atas segala article berkenaan bidang TERNAKAN IKAN KELI ini. saya amat berminat dlm bidang ni. harap dpt emailkan kertas kerja kepada saya di alamat : tridopedo1441@yahoo.com. jasa saudara amat dihargai.
Sekian....Wassalam..

package ternakan ikan keli berkata...

Salam..kami ada membekal benih-benih ikan seperti keli,puyu dan talapia.pihak kami juga ada memberikan khimat tunjuk ajar kepada penternak-penternak yang baru menceburi bidang penternakan.Disini kami ingin menawarkan package yang mudah dan berpatutan untuk bakal-bakal peternak baru yang ingin menceburi bidang perternakan ikan air tawar.
SEMUA PACKAGE TERMASUK PERMASANGAN.
TERBUKA KEPADA SEMUA NEGERI.
Kami juga membeli semula ikan keli dgn harga yang ditawarkan..

sila lawati kami dihttp://kelicanvas.blogspot.com/ @ email kami di permata_duyung@yahoo.com untuk maklumat lanjut

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum.Saya harap encik dapat menolong saya dalam menyediakan kertas kerja.Oleh itu saya harap encik dapat emailkan contoh kertas kerja encik kepada saya, mi_cokelat@yahoo.com.my .Pertolongan encik saya dahulukan dengan ucapan jutaan terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

salam..
saya berminat berkenaan dengan penternakan ikan keli...
boleh hantarkan kertas kerja bagi ternakan ikan keli...

hantarkan ke email saya...
kaidolexz_88@yahoo.com

hadi berkata...

assalamualaikum....say berminat...leh tolong hantar kan saya contoh kertas keja kepad email saya..hadiv7@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

salam...
saya berminat nak mulakan aktiviti penternakan ni, tp sy xnak buat ikan keli...
saya bercadang nak buat ikan haruan, adakah idea saya bagus?...
leh ajar macamnana cara n cth kertas kerja kalau ada...
leh anta kat email saya jue_cuk@yahoo.com

thanks

zulkarnai is an Army Personel. berkata...

Saya minat nak ternak ikan keli...

berapa kos nya

http://www.wangpasarmalam.com

Tanpa Nama berkata...

salam...
saya berminat nak ternak ikan keli, tempat dah cari. saya rancang nak buat dalam kolam tanah (pasal modal kecil). tapi saya nak tahu bole tak kalau saya guna jaring hijau. Maksud saya ikan keli saiz 3 inci die bole keluar tak??? saiz jaring tu berapa besar??? sape2 yang tahu TOLONGLAH email kat saya. akan ku doakan kejayaan dan kebahagian mu sebagai balasan.

farzafar_khan@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

sy nk mulakn pternakan keli kanvas dlm modal yg terhad,dan nak tahu harga utk satu kanvas di selatan jb

Tanpa Nama berkata...

agak melampau sy tny harga kanvas di jb kat org kelantan,tp sy mmg xtau gapo satu mana nak cari
ahmadalfahmi@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

salam.. bleh sy dptkan cntoh pperwork tuk trnakan ini.. diharap dapt memberi pertolongan kepada sy.. emelkn di key_el0x@yahoo.co.uk jasa anda amat sy hargai tq...

Faizal berkata...

PELUANG ISTIMEWA KEPADA BAKAL USAHAWAN
Assalamualaikum,,,, kepada saudara2 yang berminat atau yang baru ingin menceburi dalam bidang projek ternakan ikan keli ini, pihak kami sedia membantu anda untuk menjalankan projek anda, kami menyediakan pakej yang menarik dan hebat serta berkualiti kepada anda bakal usahawan ternakan ikan keli, khidmat nasihat dan cara-cara penjagaan ikan keli diberikan secara percuma…hubungi kami jika anda ingin menambahkan pendapatan anda dalam bidang yang makin popular kini.
Jika anda berminat sila ke blogspot saya :-
http://irfanglobal.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

buat apa susah-susah pening kepala memikir soal makanan keli,lintah dan pelbagai ikan air tawar?kami HAISYU ENTERPRISE sebuah syarikat swasta menjalankan ternakan keli hanya menggunakan MAKANAN ORGANIK yang lebih menjimatkan.pemakanan hanya sekali.2500 ekor hanya 5kg diperlukan.dalam 2 hingga 3 bulan kami dah boleh jual.kalau anda berminat untuk mendapatkan makanan ini,kami juga menjual dengan harga satu beg cuma RM60.00 sahaja.beli banyak kami kira RM50.00.hanya di HAISYU ENTERPRISE sahaja anda boleh dapat dengan harga ini.syarikat lain..entah la.kaji sendiri,ok.hubungi saya di 014-5195159

Tanpa Nama berkata...

ader sesaper yang boleh bagitau link bg ebook percuma mengenai penternakan ikan keli???
sekian...terrima kasih

Tanpa Nama berkata...

salam..saudar, saya sham.berumur 21 thn.saya sekarang bakal bergraduat dalam kursus saya iaitu diploma perhutanan,tp saya sangat berminat untk menjd seorg usahawan dalm bidang penternakan haiwan. jd saya sgt berminat dgn projek ikan keli ini. jd sy ingin ikuti kursus di tempt anda.bgmana saya nk bermalam dan sebgainya. pasal saya org pahang dan tkde waris pun d kelantan and then kalau boleh tlg emailkan cth kerja saudara kpd email saya,ainsha.ahmad@yahoo.com...sbb susah nk download..ha satu lg...saya nk tanya bagaimana nk dapatkan modal?? pinjaman ke? atau sebgainya..sy mintak pendapt saudaralah melalui pengalaman atau pengetahuan saudara..sy harap saudara dpt membantu sy..hanya Allah shj dpt membalas jasa baik saudara...

Tanpa Nama berkata...

taniah sham membuka kesedaran kepada sahabat lain tentang keburukan keli canvas ni.. pada pendapat saya keli kanvas ni hanya membodohkan orang melayu sahaja..kalau nak buat biar lah guna cara yang betul iaitu kolam tanah dan simen..semuanye adalah skim skim yang direka untuk melariskan produk mereka..niat bukan nak menolong tapi nak berniaga dengan membodohkan sebangsa..

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum...
ape2 pun aku minx maaf dulu..sbenarnye aku xbrape brkenan dgn sape2 yg mengatakn trnakan keli dlm kanvas ni xbagus atau ape2 pun yg swaktu dgnnye..melalui ape yg aku bce dlm blog ni bukn main ramai yg nk menceburi bidang trnakan keli ni lebih2 lg yg nk trnak dlm kolam kanvas. korg yg kate trnakan keli dlm kanvas ni xbgus tu jgn la nk melemahkn smgt diorg sume tu. aku dh pun pi kursus trnk keli dlm kanvas ni kat banting. n ape yg aku nmpak diorg brjaya buktikan yg trnakan keli dlm kolam kanvas ni bgus jika kite tau kaedah yg betul care nk menjage ikan2 tu. kite ni same2 melayu..so bantulah sesame melayu. bg info yg tepat. klau korg xpasti, suruh diorg cari lg info kt tmpt2 lain yg bleh mmbantu diorg yg baru2 nk brjinak ni. jgn la korg yg buat2 citer ni nk mnjatuhkan smgt diorg lak. korg kene fikir jugk situasi bg org2 yg xde tanah/tempat tp nk sgt buat projek ni. bg korg yg dok area slangor, aku bleh cdgkn 1 company ni. korg tnye la ape yg korg nk tnye pasal trnakan keli dlm kanvas ni dgn diorg. aku jamin..insya'Allah diorg akn jwb prtanyaan korg smpai korg puashati.
diorg pun ade sediakan pakej ternakan bg sape yg baru nk brjinak2 dlm bidang ni dgn harga yg aku rse korg sendiri mampu. selain tu diorg jugk sediakn khidmat nasihat n diorg jugak akan dtg & bantu korg bile korg hadapi masalah xkire la dlm penternakan ataupun pemasaran.

MIEKAY Agro
No 16A, Jln Emas 8, Bdr Sg. Emas, 42700 Banting, Selangor
019-2485531 / 012-3452395
miekayagro.yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

Salam,
Saya adalah pembekal benih ikan keli,Harga seperti dibawah
Benih ikan keli
Saiz 1" =5sen
saiz 2" =6.5sen
saiz 3" =9.5sen
saiz 4" =15sen
Jika anda berminat sila hubungi saya di 014-321 0076 (azam)
azamf4d@yahoo.com.my

Tanpa Nama berkata...

Salam,
Saya adalah pembekal benih ikan keli,Harga seperti dibawah
Benih ikan keli
Saiz 1" =5sen
saiz 2" =6.5sen
saiz 3" =9.5sen
saiz 4" =15sen
Jika anda berminat sila hubungi saya di 014-321 0076 (azam)
azamf4d@yahoo.com.my

Tanpa Nama berkata...

salam kat sini ramai betul peminat ikan keli, penjual kanvas penjual benih ikan... nak tanya ada tak pembeli pukal area selangor KL... kang buat mcm2 ikan keli tu nanti tua dlm kanvas je takde pembeli tk kan nak jual kat kedai makan kot sampai beribu2

www.shopkeeper.lelong.com.my

EFFENDI berkata...

kalau koran letih memikirkan cara nak menceburi ternakan ikan keli apakata take a break pergi cuti dulu sambil tenangkan fikiran moga2 dpt ilham

lawati www.shopkeeper.lelong.com.my
hotel apartment special rate

Tanpa Nama berkata...

Assalammualaikum,

Ada berita gembira kepada sesiapa yang ada bekalan ikan keli yang banyak di kawasan perak,p.pinang dan selangor.Saya memerlukan ikan keli dari 350 kilo hingga 1 tan sehari.harga saya ambil RM 2.80/kg.Sila email kepada saya apidboboi@yahoo.com.my jika berminat.

Tanpa Nama berkata...

Apasal korang semua asyik nak bertegang leher mengenai ternakan ikan.Biarlah diorang nak buat dalam kolam tanah ker,simen ker atau kanvas sebab apa mereka tak mintakpun DUIT MAK BAPAK korang.Mereka cuma nakkan nasihat dan tunjuk ajar bukannya nak memandai-mandai.untuk En. Sham orang tau awak ada lulusan perhutanan so yang hang berlagak sangat cakap pasal keli nie apahal. sangat yang

Tanpa Nama berkata...

salam..kami ada menawarkan pakej pelaburan rojek ternakan keli berkelompok..1 lot RM4k dan pendapatan sebulan RM300-RM500 sebulan..kami adalah hub dan pusat di temerloh pahang..sesiapa yang berminat sila hubungi kami 017-4317672

kami juga membekalkan anak benih saiz 3 inci dengan harga RM0.10 termasuk penghantaran dan jaminan belian balik RM3.20/kg

kami juga menyediakan perkhidmatan menyediakan kolam ternakan ikan..kos bergantung kepada penternak yang berminat sama ada kolam kanvas atau simen mengikut saiz..

kepada penternak2 yang mempunyai masalah pasaran kami juga sedia memborong keli 2 tan semggu..

berminat sila hubungi 017-4317672

Tanpa Nama berkata...

salaam.. Ternakan ikan keli dalam kanvas nampknya banyak mendapat perhatian dan minat; terima kasih harus diucapkan kepada semua yang menawarkan pendapat mereka, termasuk yg memberi amaran supaya berhati-hati sebelum bertindak berbelanja banyak duit dan menyesal kamudian; namun, dalam semua usaha, no venture no gain. Kalau sentiasa takut untuk rugi, pasti tidak ada chan untuk untung. Pendapat saya, kalau mahu jugak cuba gunakas sistem kanvas, mula2 hadiri kursus, kamudian stat dengan 1 atau 2 kanvas untuk mengumpul pengelaman. Kalau sudah konfiden, boleh tambah. kalau terbukti merugikan, boleh withdraw, dengan kerugian tidaklah bagitu melumpuhkan; tetapi kalau ada orang lain boleh untung dengan mengunakan sistem yang sama,mengapa yang kita tidak; mesti ada sebab. Selamat mencuba.

Hamdan berkata...

Kami pembekal tangki

Hamdan berkata...

Kami pembekal tangki

Tanpa Nama berkata...

saya berminat dengan kertas kerja dan artical dlm blog ini..boleh saudara emailkn kertas kerja saudara ke saifulnizam_88@yahoo.com.my...saya amat berminat dan saya harap pihak saudara dapat emailkn kepada sy...terima kasih

RAJAWALI berkata...

Industri ternakan ikan keli ini adalah adalah satu industri yang menguntungkan pada masa ini, dpatkan info lanjut ikan keli bio atau ikan keli kanvas di web saya

fajaruldeen berkata...

Saya tabik analisis dan pandangan saudara, kita perlu ramai orang melayu seperti anda untuk orang melayu maju dalam pertanian!

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum tuan, saya ingin download kertas kerja tuan tapi tak dapat. boleh tuan hantar pada email saya ridstoots@hotmail.com
Budi baik tuan Allah s.w.t berkati...

Tanpa Nama berkata...

ADA SESIAPA YANG MENTERNAK DAN MENGUSAHAKAN TERNAKAAN IKAN KELI DI NEGERI SEMBILAN, SILA HUBUNGI SAYA UNTUK SAYA MEMASARKAN IKAN KELI DAN ANAK BENIH

NO TEL : 013 304 3503 ZAIMI

Tanpa Nama berkata...

kolam tanah 40X60 boleh muat berapa ekor ikan keli maksimum

Tanpa Nama berkata...

Salam saudara-saudari..
sila lawat laman web ini.
www.tenangaqua.com
Saudara kita ini saya anggap sudah berjaya

Tanpa Nama berkata...

Salam semua..saya ada juga usahakan ikan keli dalam kanvas,kolam dan tangki.dan sekarang sudah ada buat benih ikan.pasaran besar ada.tapi permintaan terlalu tinggi.100kilo sehari.kepada pengusaha2 dari sepang,salak tinggi,banting atau sape2 saje yang mengusahakan iakn keli,boleh hubungi saya

ramli : 019 6979114 / 0173001749

jadi boleh kita kumpulkan untuk penuhi permintaan.
boleh juga tubuhkan koperasi or persatuan untuk urus pembelian ikan.

harga borong ikan dalam rm3 or 3.5 /kilo untuk pasaran pasar borong

sekian..

Shahkasahias berkata...

salam...
saya baru² nie ada beli tanah lebih kurang 1/4 relong

cadangan ingat nak buat keli..
tanah tu di kedah..

x pasti nak buat kekdah mana.. ada sesapa yg pakar bley bantu ka.. tq..

019-3300499

Shahkasahias berkata...

email saya di shahkasahias@gmail.com

reza berkata...

saya ingin membeli keli matang, jika sesiapa yang boleh jual dengan harga RM2.60 sekilo saya setuju akan ikat kontrak untuk membeli 1 tan semggu..jika berminat sila hubungi saya reza 0174317672 di mentakab pahang

Tanpa Nama berkata...

salam...
sy dek wan dari perlis,sy baru memulakan projek keli sy,ermm...sy buat dalam kolam tanah beukuran 20x30 dalam 3 kaki...sy ada 6 biji kolam,,
sekarang sy baru membela 3 ribu ekor sebagai permulaan,,sy nak bertanya macam mn sy nk cri marketing dalam malaysia ni??kalau marketing bagus,sy hendak membela ikan keli secara besar-besaran,,apa2 maklumat boleh emelkn di nawfal_rasha@yahoo.com..sekian terima kasih///

SRIBAYU KELIS AGRO berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
SRIBAYU KELIS AGRO berkata...

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA KEPADA OTAI-OTAI DI DALAM PENTERNAKAN IKAN KELI DI MALAYSIA…

SYARIKAT KAMI TELAH DI DAFTARKAN DI SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA (SSM). SYARIKAT KAMI IALAH SRIBAYU KELIS AGRO (001880782-X) DAN KAMI MERUPAKAN PENTERNAKAN IKAN KELI BARU. KAMI LEBIH BERMINAT DAN CENDERUNG UNTUK MEMULAKAN PERNIAGAAN BERASASKAN PERTANIAN IAITU PENTERNAKAN IKAN KELI MENGGUNAKAN KANVAS.

TUJUAN UTAMA KAMI MEMASUKI RUANGAN INI ADALAH INGIN MENIMBA ILMU SERTA PENDAPAT DARIPADA OTAI-OTAI BERKAITAN DENGAN PERNIAGAAN YANG KAMI CEBURI INI.
KAMI INGIN MEMBELI SET KANVAS BESERTA DENGAN MAKANAN DAN BENIH IKAN KELI.

BAGI OTAI-OTAI YANG BERKAITAN BOLEHLAH MEMBERIKAN SEBUT HARGA BAGI KEPERLUAN TERSEBUT. KESEMUA SEBUT HARGA TERSEBUT BOLEH DI KEMUKAKAN ATAU BERHUBUNG TERUS DENGAN KAMI DI :-
1) sribayu_kelis@yahoo.com.my
2) TELEFON : 012-2222787.

KAMI WARGA SRIBAYU KELIS AGRO MENGUCAPKAN JUTAAN TERIMA KASIH KEPADA OTAI-OTAI YANG MEMBANTU KAMU DAN OTAI-OTAI JUGA BOLEHLAH MEMBERIKAN PENDAPAT SERTA CADANGAN ATAU APA-APA KOMEN DI (2) SISTEM PERHUBUNGAN DI ATAS.

UNTUK MAKLUMAN OTAI-OTAI JUGA KAMI AKAN MENGUSAHAKAN PERNIAGAAN INI DI LUMUT, PERAK DARUL RIDZUAN.

TERIMA KASIH OTAI-OTAI...

SRIBAYU KELIS AGRO berkata...

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA KEPADA OTAI-OTAI DI DALAM PENTERNAKAN IKAN KELI DI MALAYSIA…

SYARIKAT KAMI TELAH DI DAFTARKAN DI SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA (SSM). SYARIKAT KAMI IALAH SRIBAYU KELIS AGRO (001880782-X) DAN KAMI MERUPAKAN PENTERNAKAN IKAN KELI BARU. KAMI LEBIH BERMINAT DAN CENDERUNG UNTUK MEMULAKAN PERNIAGAAN BERASASKAN PERTANIAN IAITU PENTERNAKAN IKAN KELI MENGGUNAKAN KANVAS.

TUJUAN UTAMA KAMI MEMASUKI RUANGAN INI ADALAH INGIN MENIMBA ILMU SERTA PENDAPAT DARIPADA OTAI-OTAI BERKAITAN DENGAN PERNIAGAAN YANG KAMI CEBURI INI.
KAMI INGIN MEMBELI SET KANVAS BESERTA DENGAN MAKANAN DAN BENIH IKAN KELI.

BAGI OTAI-OTAI YANG BERKAITAN BOLEHLAH MEMBERIKAN SEBUT HARGA BAGI KEPERLUAN TERSEBUT. KESEMUA SEBUT HARGA TERSEBUT BOLEH DI KEMUKAKAN ATAU BERHUBUNG TERUS DENGAN KAMI DI :-
1) Sribayu_kelis@yahoo.com.my
2) TELEFON : 012-2222787.

KAMI WARGA SRIBAYU KELIS AGRO MENGUCAPKAN JUTAAN TERIMA KASIH KEPADA OTAI-OTAI YANG MEMBANTU KAMU DAN OTAI-OTAI JUGA BOLEHLAH MEMBERIKAN PENDAPAT SERTA CADANGAN ATAU APA-APA KOMEN DI (2) SISTEM PERHUBUNGAN DI ATAS.

UNTUK MAKLUMAN OTAI-OTAI JUGA KAMI AKAN MENGUSAHAKAN PERNIAGAAN INI DI LUMUT, PERAK DARUL RIDZUAN.

TERIMA KASIH OTAI-OTAI...

fahmi berkata...

asalamualaikum,
saya seorang pelajar U ,
memang amat berminat dalam usahatani perternakan ini .

saya ingin memulakan selidik mengenai pemasaran dan perternakan bagi lembu , kambing boer , dan ikan keli.


harap "otai2" dalam bidang ini boleh membantu !

-kerana cita2 saya untuk menjadi pengusaha ternakan berjaya!

harap bantuan maklumat ,

-berikan saya model kertas kerja bagi ternakan ikan keli.
-dan modal atau bajet dalam membajak atau mengorek tanah bagi ternakan ikan keli dalam seluas 4.5 hektar bekas tanah sawah.
-cara-cara mendapatkan mallumat pembekal atau pengedar ikan keli.


harap bantuan anda semua!

minta dibantu

pelajar U

-sebarang maklumat atau bantuan

emailkan kepada saya
fahmi_aditas@yahoo.com

atau

yahoo mesengger
fahmi20043

Rajawali berkata...

Semoga team usahawantani-kelantan.blogspot.com terus maju...

Lawat saya di http://www.ikan-keli.com

elly berkata...

kepada sesiapa yg berminat utk mengusahakan penternakan ikan keli, kami menyediakan kursus perternakan tersebut. KAMI JUGA MENJUAL ANAK2 IKAN KELI, IKAN KELI, DAN MAKANAN IKAN KELI..
kepada sesiapa yg berminat utk memborong atau membeli anak ikan keli, ikan keli, dan makanan ikan keli, sila hubungi 012- 5006840 (MOHD ALI)

zolfazly berkata...

salam..harap dapat emailkan kpd saya..jazakallah atas usaha saudara membantu umat islam..moga dimurahkan rezeki dan lebih ramai lg org2 akan bertindak spt saudara..amin..

zolfazly berkata...

ini emailnye zolfazly@gmail.com / zol_fazly86@yahoo.com

Dewi Aurora berkata...

Salam. Saya dh baca most of the comments. Semuanya nk buat yg besar. But saya fikir nk cuba bela kecil2 saja. By kecil2 means memang mostly guna utk diri sendiri & if ader lebih baru jual or cuba utk develop product sendiri (pojek hiliran). my problem is nak dptkan benih ikan yg dijual in small scale.Ader x bahan lain selain kanvas utk buat ternakan kecil2? Mmg mengharapkan comment anda semua. Sgt2 mngharapkan bantuan.Thank you in advance.

waris qamat ent. berkata...

salam.
sy sudah membela keli dalam kasves sudah hampir 1 bulan seminggu
so sekarang kami sedang mencari rakan2 kongsi ..sekira aa yg berminat sila hubungi 019-3852760 / 019-2284981 kamal / kama rizam
company kami WARIS QAMAT ENT.
BERTEMPAT DI SIJANGKANG..

reena berkata...

Belilah benih keli kolam tanah. Hubungi0172396413 Jangan beli benih keli kolam tangki, simen
atau kanvas kerana ia tidak mendapat makanan asli zoo plankton/ morina yang hidup di tanah.

Sekiranya ia tidak mendapat makan morina yang di terbit dari tanah dari umur 3 hari ke 7
hari maka ia akan jadi lemah dan mudah mati. Sebab itu penternak yang mahir akan mencari benih dari kolam tanah kerana ia ada antibody dan tak mudah mati.
Harga kami temurah yang berkualiti. 2 inci cuma 5 sen , 3 inci 7 sen, tiada
minimum order. Kalu order banyak dan regular boleh nego lagi. Hubungi0172396413
. Datangla ke kolam kami untuk melihat sendiri kualitinya, anda jarang nampak benih yang mati.

HAIZAN berkata...

Saya menjual ikan keli yang sudah cukup matang dengan harga murah (RM2.50/KG) secara borong (4000 ekor ikan) di SG TIRAM,JOHOR), sila hubungi saya di talian 0197015040 untuk perbincangan lanjut

ezbiz berkata...

Salam,

untuk menghasilkan benih yang bermutu dan banyak, lakukan pembenihan dengan memasukkan sekali elemen Kitosan.

Untuk Poodang kitosan klik :

http://agrokitosan.blogspot.com/

untuk tempahan dan pembelian.

kama rizam bin tambi berkata...

Assalamualaikum..
Dari hasil yg telah kami usahakan selama 2bulan lebih ...termak keli dalam kanves kami dapati apa tiada byk risiko mati , dari apa yg kami buat analisis ...
kami telah bela sebanyak 17 k bersamaan dalam 10 kolam bersaiz 4' x 15' jumlah kematian disebab kan beberapa faktor terutama dari segi pemakanan , cuaca , dan air ...( kami lebih kepada air perigi ) memandangkan tiada clorin ...jadi sekatan ini cuma yg mati dalam 5% yg mati..bermakna 17k lebih kurang 850 yg mati....
bermakna yg hidup dalam 16.150k
grading setiap 2 ke 3 minggu ...
yg terbaru kami dapati dalam 50 yg boleh di buat induk untuk pembenihan..
kepada sesiapa yg berminat untuk membuat benih atau inginkan benih untuk tujuan pembenihan atau apa2 yg berkaitan dengan membela ikan secara keseluruhan boleh lah hubungi kaml ...

Mohd kama rizam ...Tel:019-2284981
Muhamad kamal......Tel:109-3852760

atau emailkan ke :Warisqamat@gmail.com & kamaltambi@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

salam sejahtera kami akan mengadakan kursus ternakan dan pembenihan ikan keli pada : Tarikh : 04.10.2009 ( ahad ). Tempat : Kuala Selangor. Yuran : Rm 250.00 ( seorang ) Sila Layari http://www.benihkeli.wordpress.com

admin keli sabah berkata...

...peluang bisnes keli ni cukup-cukup bagus. kalau di sabah permintaan tinggi tapi yang buat ternakan keli belum cukup memenuhi pasaran. ada yang buat sekerat ja sebab tiada ilmu, jadi bagi yang berminat terutama penternak di sabah jom berkongsi dengan saya tentang pengalaman dan info bisnes ikan keli ni di http://kelisabah.blogspot.com

PPIS berkata...

Salam,

Pusat pengumpulan kami mampu membekalkan keli matang 5-7ekor per kg, 100% pellet sehingga 2-5 tan seminggu. Harga tawaran adalah rm3.50 per kg. Kualiti produk di jamin dan di kawal pihak kami sendiri.

Pihak kami juga mencari pengusaha ikan keli pekasam dan fishball untuk di pasarkan ke pasaraya-pasaraya sekitar lembah kelang.

Pusat Pengumpulan Ikan Selangor(PPIS)
Contact Person: 012 7554414 (Fauzi)/ 012 7252557 (Azim)
email: gfarmenterprise@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

ASMEKOM SUME....SY NK TAU KT MNE TMPT KUSUS AREA K.L..DAN JUGE PEMBELIN= HASIL TERNAKAN IKAN KELI??KALAU ADE,KOL SAYA KT NO 0172377135 IJAT..

Tanpa Nama berkata...

salam..
sesiapa yg berminat utk membeli ikan keli boleh hubungi saya...

zham = 0129886009 atau
de = 0199709588

untuk area kuantan shj..

Syam Ghaz berkata...

Salam,

Banyak betul komen sahabat2.

Kesimpulan saya:

Porjek KELI KANVAS akan jadi projek GAJAH PUTIH anda jika shbt2 semua tidak analisis betul2 margin keuntungan anda semua.

JANGAN MUDAH TERTIPU dengan konsep CONTRACT FARMING yang mana dah beribu2 org ramai kena TIPU.

Hati2lah dengan unsur2 PENIPUAN dalam PERTANIAN yg SANGAT giat berlaku skrg ni. Mereka hanya tahu MENGAUT KEUNTUNGAN tanpa memikirkan MASA DEPAN ANDA.

Berfikirlah guna akal dan fikirkan betul duit yg anda ingin laburkan, kerana anak2 anda menunggu rezeki dari duit yg anda laburkan untuk sesuap nasi mereka nanti.

Syam Ghaz

p/s; Kepada pengkritik saya, biarlah saya perkenalkan diri sedikit.

Syam Ghaz, lulusan Bac. Sains Agribusiness (UPM), wife saya Dr Veterinar (UPM). Dalam projek IKAN KELI KANVAS saya terlibat secara langsung utk projek yang melibatkan kos 5.5 juta ringgit dan kepakaran saya dalam bidang Pertanian, Bioteknologi, Penternakan, Perikanan dll dan kini kami menghasilkan makanan ikan keli (kuda, kambing, itik dll) dengan membuat formulasi khas yang dibantu oleh rakan2 lulusan luar negara (Dr Vet (IKAN)) dan seorg Profesor di IPTA.

Terlibat dgn Keli Kanvas ni masa awal2 sbbelum shbt2 kenal lagi apa itu keli KANVAS, dan tahu asal cerita sebenar dan mcmn ia boleh tiba2 muncul projek perintis (bermula di KELANTAN) sebelum merebak ke negeri2 lain.

KINI: Pengarah Projek KELI KANVAS bawah Jabatan Perikanan telah dihadapkan ke SPRM kerana RASUAH dan salahguna kuasa - boleh baca di dada2 akhbar.

saiful berkata...

Saya mencari ikan keli matang 3-4 ekor sekilo dalam kuantiti yang agak banyak. call 019-211 3075

Tanpa Nama berkata...

salam...Kami menawarkan pakage set kolam kamvas yg menarik n murah..hubungi 012-4448560 faizal..area perak shj.

psycho_sickness berkata...

http://kelipenang-aquamutiara.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

Salam,
Saya adalah pembekal benih ikan keli,Harga seperti dibawah
Benih ikan keli
Saiz 1" =5sen
saiz 2" =6.5sen
saiz 3" =9.5sen
saiz 4" =15sen
Jika anda berminat sila hubungi saya di 014-321 0076 (azam)
azamf4d@yahoo.com.my

saya bermint...tp awk aarea mana ek???email saya mohd.amin87@yahoo.com

Armin berkata...

Kami pembekal tangki fiber glass untuk penternakan ikan. Sila layari

http://qhaila.webs.com

hamdan 0125598293

Tanpa Nama berkata...

klu umah teres blh bela ikan ker?

http://www.easyrich2u.com

Rena berkata...

Sesiapa yg nak benih keli aku jual murah22 je yang 3inci cuma 6sen kol 017-2396413 emel dmenshin@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

salam..
saya amat berminat tentang penternakan ikan air tawar terutama keli, boleh saudara emailkan kertas kerja kepada saya berkenaan proses bermulanya dan juga strategi pemasaran di zamzurin_86@yahoo.com
terima kasih

ALONG berkata...

SAYA PEMBEKAL BENIH IKAN KELI,TALAPIA BAUNG,PATIN. HUBUNGI 0196386756 SEPANG,SELANGOR.

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum..
benih ketutu untuk di jual
saiz 4'- 8'
YUS 0175297805

Raja Mohd Hafizul berkata...

assalamualaikum..sy ingin minta tunjuk ajar dari encik untuk sy memulakan proses penternakan ikan keli sistem kolam tanah...harap encik dapat membantu...kalau ada matlumat atau proposal untuk memulakan kerja ni....harap dapat share la ke (ikankeli91@gmail.com)...atau pun ke 0137023713...harap encik dan sahabat sekalian dapat membantu..:)

afiq syahamah berkata...

ASSALAMUALAIKUM saya menerima tempahan utk benih ikan air tawar seperti puyu siam , keli ( sepat ) akan datang. utk mengetahui lebih lanjut sila layari my blogger http://afiqsyahamah12.blogspot.com/
TERIMA KASIH SAUDARA DAN SAUDARI

primus berkata...

salam..
saya berminat berkenaan dengan penternakan ikan keli...
boleh hantarkan kertas kerja bagi ternakan ikan keli...

hantarkan ke email saya...

iceberg2719@gmail.com

travel berkata...

tolong update harga pakej terbaru 2012 utk kos ternak ikan keli

Tanpa Nama berkata...

salam...saya membekal benih ikan keli d sepang. hubungi 0196386756

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum shabat,,sye mmg bminat nk wat projek nie,,insaallah ada usaha lbeh kita akn berjaya,,tq atas mklumat yg dberikn,,,,

anime boys n girls berkata...

salam..
adik nk interview bole?
sebenarnye adik nk wat folio tp tajuk ni je adik minat..bole x adik nk tau, pengusaha ni jlnkn projek ni secara kecilan ke besaran??
sbb adik kene interview projek yg jlnkn secara kecilan aje..
hrp bls ye..
t.kaseh.. ^_<

Tanpa Nama berkata...

salam , saya ingin mengikuti kursus penternakan ikan keli dan penyediaan makan ikan tersebut , jika ada sesiapa yang menyediakan kursus terbut sekitar pahang, tganu , kelantan ,selangor , n.sembilan atau melaka boleh email kpd saya nzam_10@yahoo.com atau 0139085454 ..

Fariza Baharuddin berkata...

salam..
en blh tak send kertas kerja tu pd sy..tp sy berminat pada ikan patin salai..agak2 sama tak? adhwaf3@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum Tuan Syam,
Saya memang berminat untuk menjalankan projek ikan keli dalam kanvas ini. Jika tidak keberatan, tolong tuan emelkan kepada saya kertas kerja di blog ini. Emelkan kepada
amrikhairi@ymail.com. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

antara kolam kanvas dengan kolam tanah yg mana lagi sesuai ? harap pertolongan bro2 semua .